"Anorakki kokee uuden tulemisen" – Tiia Vanhatapio vie R-Collectionin maailmalle

Kajaanilainen vaateyritys palkkasi syksyllä luovaksi johtajakseen yhden Suomen tunnetuimmista vaatesuunnittelijoista. Tarkoituksena on avata lähes 40 vuotiaalle perheyritykselle markkinoita myös Suomen rajojen ulkopuolelle.

Kotimaa
Luova johtaja Tiia Vanhatapio ja suunnittelija Lilli Norio vaateyrityksen leikkaamossa.
Tiia Korhonen / Yle

Kajaanilainen R-Collection on tunnettu etenkin anorakeistaan. Klassikko pitää edelleen pintansa, eikä siitä aiota luopua.

– Anorakki kokee uuden tulemisen. Se on ollut koko ajan olemassa Rockseri Oy:n valmistamana ja tuottamana, mutta nyt se tuodaan ihmisten tietoisuuteen uudestaan, yrityksen luova johtaja Tiia Vanhatapio vakuuttaa.

– Jos katsoo maailman tuulia ja trendejä, niin ulkopukeutumisvaikutteinen tyyli on sitä, mitä kuluttajat haluavat, Vanhatapio jatkaa.

Yritys palkkasi syksyllä Vanhatapion luotsaamaan R-Collectionin brändiä vientiin ja avaamaan markkinoita Suomen rajojen ulkopuolelle.

– Ennen tuloani ovi oli avattu jo Japaniin ja Hollantiin. Keski-Eurooppa on tietysti hyvä paikka suomalaisille brändeille. Jossain vaiheessa katsotaan myös rapakon taakse, mutta katsotaan askel kerrallaan, Vanhatapio kertoo.

Ensimmäinen vientimallisto ensi vuonna

Tiia Vanhatapio aikoo luovana johtajana säilyttää vanhaa, mutta myös luoda uutta. Hän pitää tilannetta herkullisena, koska yritys on ollut olemassa lähes 40 vuotta.

Olemme kaikki täysillä mukana viemässä R-Collectionia uudestaan kansan tietoisuuteen.

Lilli Norio

– Samalla tavalla kuin muillakin suomalaisilla brändeillä, niin myös R-Collectionilla ja Rockseri Oy:llä on mahtava arkisto, mistä voi tuoda helmiä myös tuleviin mallistoihin. Katsomme myös, että peruslinjat ja mallistot vastaavat tämän päivän kuluttajien tarpeita, teemme pientä kasvojen kohotusta, uudistamme visuaalisuutta ja brändin sanomaa.

Vanhatapion mukaan varsinaisesti hänen kädenjälkensä näkyy ensimmäisen kerran tulevan syksyn mallistossa.

– Pääpanos on nyt syksyssä ja talvessa 2016–2017, se tulee olemaan meidän ensimmäinen vientimallistomme. Nyt on tehty tulevaa kevättä ja kesää, ja kun tulin ikään kuin meneillään olevaan kauteen sisään, niin olemme katsoneet ja viilanneet myös sitä yhdessä.

Japanissa valtava kiinnostus

Perheyrityksessä on meneillään myös sukupolvenvaihdos. Yrityksen perustaneet Pekka ja Marjo Saastamoinen ovat parin vuoden ajan siirtäneet yhä enemmän vastuuta pojalleen Olli Saastamoiselle ja suunnittelija Lilli Noriolle.

– Olemme Ollin kanssa käyneet Japanissa jo alustavasti keskustelemassa mahdollisista yhteistyökuvioista, ja kiinnostus oli valtava. He pitivät meidän kuvamaailmastamme ja tuotteistamme. Japanilaisethan ovat kiinnostuneita suomalaisista tuotteista, ja uskon, että juuri laatu, värit ja yksinkertaisuus, se suomalainen meininki kiinnostaa heitä, Norio kertoo.

Nainen ompelee.
R-Collectionin tuotteita lähdetään viemään ulkomaille.Laura Tolonen / Yle

R-Collectionilla on tällä hetkellä myymälät Kajaanissa, Kuopiossa, Joensuussa, Helsingissä ja Oulussa. Pienessä perheyrityksessä tulevaisuuteen katsotaan luottavaisena.

– Tulevaisuus on haasteellinen, mutta ennen kaikkea mielenkiintoinen. Meillä on pieni yhteisö, ja olemme kaikki täysillä mukana viemässä R-Collectionia uudestaan kansan tietoisuuteen, Lilli Norio sanoo.

Korjaus 10.10. klo 13.57: Yrityksen nimi on Rockseri Oy, ei Rokseri Oy.