VR:n monopoli Venäjän yhdysliikenteessä purkautuu – kilpailu avautuu tavara- ja matkustajaliikenteelle

Suomen ja Venäjän välinen rautatieliikenne avautuu kilpailulle ensi vuonna. Valtiosopimuksen muutos on tarkoitus hyväksyä tänä syksynä. Kilpailu lisää erityisesti Imatran kautta tapahtuvia rautatiekuljetuksia.

talous
Veturi valmiina vetämään puutavaravaunuja.
Imatralainen Ratarahti aloittaa venäläisen puun kuljetukset Imatrankoskelta heti, kun liikenne avautuu kilpailulle. Yle

Venäläinen veturi vetää Imatrankosken aseman ratapihalle pitkää tavarajunaa, jonka lastina on koivukuitua. Junan matka jatkuu VR:n veturin vetämänä läheisen Stora Enson tehtaan Harakan ratapihalle, jossa junan eteen vaihtuu yksityisen yrityksen veturi.

Valtiosopimuksen muutoksen myötä kuljetusketju yksinkertaistuu.

– Meillä olisi sitten mahdollisuus ajella Imatrankosken raja-asemalle, kytkeä vaunut siellä kiinni ja vetää määränpäähän, sanoo Ratarahti Oy:n toimitusjohtaja Timo Rinkinen.

Yritys varautuu Suomen ja Venäjän välisen rautatieliikenteen kilpailuun hankkimalla lisää kalustoa.

– Veturineuvotteluja käydään valmistajan kanssa parasta aikaa, sanoo Rinkinen.

Vuonna 2013 toimintansa aloittaneella Ratarahti Oy:llä on 12 veturia kolmella eri paikkakunnalla. Vuosittain yritys käsittelee 70 000 vaunullista puuta.

Venäjän yhdysliikenteen avaava valtiosopimus on tarkoitus hyväksyä Venäjän duumassa ja eduskunnassa marraskuun aikana. Virkamiestasolla hiotaan parhaillaan sopimukseen liittyviä teknisiä yksityiskohtia. EU:n komission hyväksynnän sopimus on jo saanut.

– Tämä on aika vallankumouksellinen muutos siinä mielessä, että tämä tosiaan poistaa syrjivän menettelyn ja monopolijärjestelmän, mikä meillä on tällä hetkellä, sanoo hallitusneuvos Silja Ruokola liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Sopimuksen mukaan kaikki Suomessa toimiluvan saaneet rautatieoperaattorit voivat kilpailla Suomen ja Venäjän välisistä rautatiekuljetuksista, tosin vain Suomen puolella. Venäjän sisäiseen rautatieverkostoon yrityksillä ei ole edelleenkään asiaa, vaan ne tarvitsevat yhteiskumppanin. Sen löytymistä helpottaa kilpailun avautuminen uusille toimijoille myös Venäjällä.

Rautatierahtien hinnat laskevat - kuljetuksia siirtyy maanteiltä kiskoille

Valtiosopimuksen muutos avaa kaikki Suomen ja Venäjän väliset rautatieliikenteen rajanylityspaikat kilpailulle. Tavaraliikenteen lisäksi uusia yrittäjiä toivotaan myös matkustajaliikenteeseen.

– Toivomme, että raideliikenne lisääntyy, vaikka taloudellinen tilanne on aika haastava, pohtii Silja Ruokola.

Nopeimmin lisääntynevät Imatran kautta tapahtuvat kuljetukset, varsinkin kun Venäjä on siirtämässä ruuhkaiselta Viipurin ja Pietarin väliseltä rataosuudelta tavaraliikennettä uudelle Kannaksen kautta kulkevalle radalle.

Pohjois-Suomessa muutos lisännee kiinnostusta rautatieyhteyden avautumiseen Sallan kautta sekä lisää kuljetuksia Vartiuksen ratayhteydellä, jos myös Lietmajärvi-Kotskoma -rataosa avautuu kansainväliselle transitoliikenteelle.

Matkustajaliikenteessä ensimmäisenä voisi toteutua Imatran ja Pietarin välinen henkilöjuna.