Lentoyhtiö Finnairilla on tilaus kaikkiaan 19 A350-koneesta. Tänä vuonna niitä tulee Finnairin käyttöön neljä. Koneiden avulla Finnair tavoittelee Aasian ja Euroopan välisen liikenteen kaksinkertaistamista vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta.
– Airbus A350 XWB -koneet ovat Finnairin suurin laivastoinvestointi 92-vuotisen historiamme aikana. Uusi laivasto rakentaa Finnairin kaukoliikenteelle vahvan perustan ja selkärangan, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.
Uuteen koneeseen mahtuu noin 40 matkustajaa enemmän ja reilusti enemmän rahtia kuin niillä korvattaviin A340-koneisiin. Samaan aikaan toimintakustannukset ovat selvästi pienemmät kuin korvattavilla koneilla.

Finnairin tiedotuksesta kerrotaan, että säästöä syntyy noin 30 prosenttia istuinta kohti, suurimmaksi osaksi polttoainesäästön ansiosta, koska koneet ovat aiempaa aerodynaamisempia, kevyempiä ja tehokkaampia.
Huippumodernit ja viihtyisät koneet ovat myös matkustajille houkuttelevampi valinta, joten niiden uskotaan parantavan Finnairin kilpailukykyä ja tuottomahdollisuuksia.
– Investointi on merkittävä Finnairin kestävälle kasvulle ja kilpailukyvylle pitkällä tähtäimellä. Uskon, että koko henkilöstömme odottaa malttamattomana sitä, että voimme toivottaa uuden perheenjäsenen lämpimästi tervetulleeksi, Vauramo kertoo.
Miljardit tuottamaan
Koneita rullataan tuloksentekoon taivaalle nopeasti sitä mukaa kun niitä saadaan, koska Finnairin tulos on tarponut viime vuodet enimmäkseen miinuksella. Tämän vuoden toiminnallisen tuloksen Finnair odottaa olevan nollatasolla tai hieman positiivinen.

Toisaalta usealle vuodelle ajoittuva konetilaus on arvoltaan noin kaksi miljardia euroa. Finnairin taseessa olevat investointisitoumukset käyttöomaisuushyödykkeisiin, yhteensä 1 981 miljoonaa euroa, koostuvat pääasiassa uusista lentokoneinvestoinneista.
Kahdesta ensimmäisestä koneesta Finnair tosin kirjaa 80 miljoonan euron voiton, koska se on sopinut myyvänsä koneet toiselle yhtiölle, josta se kuitenkin vuokraa ne takaisin omaan käyttöön.
– Tämä kahden ensimmäisen koneen myynti ja takaisinlainaus antaa liikkumavaraa taseeseen. Se kertoo myös siitä, että Finnair teki tilauksen koneista hyvään aikaan ja sai ne silloin halvalla, kertoo analyytikko Jaakko Tyrväinen Evli pankista.
Finnair sai siis koneista heti pääomaa seuraavien koneiden rahoittamiseen. Mutta riskit ovat silti isoja.
– Polttoaineiden halpeneminen on syönyt uusista säästeliäämmistä moottoreista saatavaa hyötyä. Kilpailijat saattavat myös ryhtyä polkemaan hintoja, Tyrväinen pohtii.
Lisää tilaa ja nettiyhteys

Lähes 300-paikkaisen matkustamon on suunnitellut on suomalainen dSign Vertti Kivi & Co.

Matkustamossa on suuret panoraamaikkunat ja rungon leveyden ansiosta myös matkustamo on avaramman tuntuinen. Raikkautta ja rauhallisuutta on mietitty niin valaistuksessa kuin ilmastoinnissakin, Finnair kertoo tiedotteessaan.
Matkustajilla on käytössään kosketusnäyttöviihdejärjestelmä ja myös Wi-Fi eli langaton yhteys. Tuolit ovat aiempaa tilavampia ja business-luokassa ne liukuvat myös makuuasentoon.
Finnairin uuden A350-koneen ensimmäiset kaupalliset lennot tehdään Helsingistä Amsterdamiin ja Osloon lokakuun 9. päivänä osana lentävän henkilökunnan perehdytyslento-ohjelmaa. Ensimmäinen kaukolento on marraskuun 21. päivänä Shanghaihin.