Ryanair haluaa Finnairin syöttöliikenneyhtiöksi

Halpalentoyhtiö Ryanair neuvottelee lennoista Helsinki-Vantaalta, samalla kun se vähentää lentoja maakuntakentiltä. Uusilla yhteyksillä yhtiö pyrkii Finnairin syöttöliikenneyhtiöksi.

Kotimaa
Ryanairin kone lähdössä Bergamoon Lappeenrannan kentältä.
Tommi Parkkinen / Yle

Ryanairin kaupallinen johtaja David O'Brien sanoo irlantilaisyhtiön miettivän nyt uudelleen strategiaansa Suomessa.

– Sinä aikana kun kone käy Suomessa, se ehtisi lentää Keski-Euroopassa kaksi edestakaista lentoa, laskee Ryanairin kaupallinen johtaja David O'Brien.

Koneita tarvitaan Keski-Euroopassa, missä yhtiö panostaa uuden strategiansa mukaisesti liikematkustajiin ja Euroopan pääkenttien välisiin reitteihin. Tämä tarkoittaa useita edestakaisia lentoja päivässä, mikä vaatii myös kalustoa.

Koneiden käytön tehostaminen tarkoittaa lentojen päättymistä kokonaan Lappeenrannasta ja Tampereella lentoja vain kahteen kohteeseen aiemman seitsemän sijaan.

Uusi strategia tuottaa jo tulosta, sillä yhtiö kertoo lippujen keskihinnan noususta ja arvioi koko vuoden tuloksen yltävän 970 miljoonaan euroon aiemmin arvioidun 940 miljoonan sijasta.

Ryanair mielii Finnairin syöttöliikenneyhtiöksi

Ryanair käy Finavian kanssa neuvotteluja Helsingin ja Lontoon Stanstedin välisistä lennoista, mutta toistaiseksi neuvottelut eivät ole edenneet puheita pidemmälle.

– Ensin menemme Tukholman Arlandaan, sitten Oslon Gardermoenin kentälle ja tämän jälkeen on Helsinki-Vantaan vuoro, sanoo O'Brien.

Helsinki-Vantaa kiinnostaa Ryanairia erityisesti Finnairin Aasian-yhteyksien takia.

– Käymme neuvotteluja useiden kaukoliikennettä harjoittavien lentoyhtiöiden kanssa siitä, että Ryanair voisi toimia syöttöliikenneyhtiönä näille lennoille, jatkaa kaupallinen johtaja David O'Brien.

Esimerkiksi Lontoon Gatwickissa Ryanair neuvottelee syöttöliikenteen aloittamisesta halpalentoyhtiö Norwegianin kaukolennoille.

– Yhteistyö tarjoaisi monelle pienemmälle eurooppalaiselle solmukentälle, kuten Helsinki-Vantaalle, hyvän mahdollisuudet kasvaa nykyistä suuremmaksi kaukoliikenneasemaksi Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä.