Tampere-Pirkkalan lentokentän kehittäjä: "Ryanairin ilmoitus ei ollut tappio, vaan iloinen uutinen"

Meidän pahin pelkomme oli se, että Ryanair vetäytyy Tampereelta tai Suomesta kokonaan, kertoo Tredean lentoliikenteen kehittämisen johtaja Marja Aalto.

Kotimaa
Tuloaula ja matkatavarakaruselli.
Petri Aaltonen / Yle

Tampere-Pirkkalan kentän kehittäjät ottivat rauhallisesti vastaan Ryanairin torstaiaamuisen ilmoituksen supistaa Tampereen reittinsä seitsemästä kahteen ensi kesänä. Tredean lentoliikenteen kehittämisen johtajan Marja Aallon mukaan kyseessä ei ole tappio, vaan päinvastoin melkein iloinen uutinen.

– Itse asiassa täytyy sanoa, että tämähän ei ollut pettymys eikä tappio. Meidän pahin pelkomme oli se, että Ryanair vetäytyy Tampereelta tai Suomesta kokonaan. Mutta nyt he kuitenkin jäävät tänne Budapestin ja Bremenin reittien osalta ja se on positiivinen asia.

Itse asiassa täytyy sanoa, että tämähän ei ollut pettymys eikä tappio. Meidän pahin pelkomme oli se, että Ryanair vetäytyy Tampereelta.

Marja Aalto

Ryanair kertoi aamulla, että Suomea ei olla jättämässä vaikka toimintoja supistetaan. Tällä hetkellä tilanne on nyt tämä, mutta voi tulevaisuudessa muuttua, uskoo Marja Aalto.

– Eivät he Suomea sulje pois heidän omalta markkinaltaan vaikka tällä hetkellä nyt mennäänkin tähän supistukseen.

Kiva, mutta haastava neuvottelukumppani

Ryanair on perustellut suosituista reiteistä luopumista muun muassa Suomen hinnoittelupolitiikalla ja kaukaisella sijainnilla, sanoo Aalto.

– Kun he lentävät yhden lennon Suomeen, he pystyvät samassa ajassa lentämään Keski-Euroopassa kaksi lentoa.

Aallon mukaan Ryanair on strategisesti hyvin vahva kumppani.

– Ryanairilla on oma strategia ja sitä ei voi verrata mihinkään muuhun lentoyhtiöön. Heidän kanssaan täytyy neuvotella pitkälti niillä ehdoilla, että tuntee heidän toimintamallinsa, tavat ja mitä he ovat tekemässä, niin sitten heidän kanssaan pärjää.

Ryanairilla on oma strategia ja sitä ei voi verrata mihinkään muuhun lentoyhtiöön.

Marja Aalto

– Ryanairin kanssa on kiva neuvotella, koska he pysyvät tavoitteessaan. Näin tietää, mitä he aikovat tehdä eikä tule sinne tänne veivaamista. Haastavaa on heidän hirveä nopeutensa päätöksissä. He saattavat tehdä hyvinkin äkkinäisiä ratkaisuja.

Muitakin lentoyhtiöitä houkutellaan

Helsingissä lobataan lentokenttiä parhaillaan suuressa ilmailualan konferenssissa. Myös Aallolla on suunnitelmia lentoyhtiöiden varalle.

– Tavoitteena on, että muutaman lentoyhtiön edustajan saan kiinni ja ehdin juttelemaan vähän tarkemmin.

Ryanairin lisäksi Tampere-Pirkkalaan yritetään houkutella muitakin lentoyhtiöitä.

– Aikaa myöten keskusteluja on käyty paljon, mutta lähiaikojen suunnitelmissa ovat AirBaltic, Wizz Air ja Norwegian. Eikä sovi unohtaa meidän kotimaista Finnairiakaan. Eurooppa on täynnä lentoyhtiöitä. Meidän täytyy vain valita sieltä tarkoituksiin sopivat yhtiöt, joita houkutella.

Potentaalia on, lopullinen tuote puuttuu

Potentiaalia meillä on, mutta ehkä ei ole osattu toistaiseksi tuoda sitä riittävän hyvin esiin.

Marja Aalto

Tredean Lentoliikenteen kehittämisen johtajan Marja Aallon mielestä on nähtävissä syitä, miksi Tampere-Pirkkalan kenttä ja sen uusittu kakkosterminaali eivät kiinnosta halpalentoyhtiöitä.

– Luulen, että meiltä on puuttunut lopullinen tuote. Potentiaalia meillä on, mutta ehkä ei ole osattu toistaiseksi tuoda sitä riittävän hyvin esiin.

– Nyt lähdemme rakentamaan Tampereelle AiRRport-konseptin pohjalta houkuttavuutta. Siinä yhdistetään rautatiet ja maantiet ja laitetaan saavutettavuus sillä tavalla kuntoon. Kun lentokentälle pääsee ja ihmiset pääsevät matkustamaan, silloin me saamme aikaan riittävän houkuttavan matkustajavirran lentoyhtiöille.