Opettajat heräsivät hiomaan koodaustaitojaan – verkkokurssille tuhatpäin ilmoittautuneita

Ohjelmointi tulee pakolliseksi oppiaineeksi peruskouluissa syksyllä 2016. Opettajien tämänhetkiset ohjelmointitaidot ovat puutteellisia, näkee kurssia vetävä Aalto-yliopisto.

Kotimaa
Koodausta tabletilla.
Koodausta tabletilla.Jenny Huttunen / Yle

Peruskoulujen opettajat ovat heränneet sankoin joukoin päivittämään osaamistaan ohjelmoinnin opettamiseen. Aalto-yliopiston lauantaina alkavalle avoimelle ohjelmointikurssille on ilmoittautunut jopa runsaat 1 300 opettajaa.

Kurssille on juuri nyt tunkua, koska ohjelmointi tulee pakolliseksi oppiaineeksi peruskouluissa syksyllä 2016.

– Tiesimme, että kursille on tarvetta, mutta epäilimme, että saammeko opettajat tavoitettua. Nyt meillä on positiivinen ongelma, vähän hirvittää tämä osallistujien määrä, kertoo Aalto-yliopiston median laitoksen tutkija Tarmo Toikkanen.

Kurssille suunnitellaankin jatkoa suuren kysynnän vuoksi. Toikkasen mukaan opettajien ohjelmointikokemukset ovat tällä hetkellä yliopiston tekemän kyselyn mukaan hyvinkin puutteelliset, mikä myös saattaa selittää kurssin saamaa suosiota.

– Meidän kyselyssä ehkä 10-15 prosentissa kurssille osallistujista on joistakin ohjelmointikielistä kokemusta. Kyselyissä on mainittu käyttökokemusta C++:sta, Javasta, Basicista, mutta ne ovat aika vähäisiä. 40 prosenttia taas sanoo, että ei ole koskaan ohjelmoinut yhtään mitään.

– Jokaisen luokanopettajan on otettava ohjelmointi haltuun ensi syksynä. Muuten he eivät pysty tekemään työtään, Toikkanen sanoo.

Historiaa koodikielellä

Toikkanen kertoo, että koodauksen opettaminen voi tuntua joidenkin opettajien mielestä jopa pelottavalta.

– Opetusohjelman rungossa mainitaan ohjelmointi, mutta opettajia voi mietityttää, että asia on mainittu "laaja-alaisissa taidoissa" aika vähillä sanoilla eikä sitä ole avattu kauhean paljoa mitä se sitten käytännössä tarkoittaa. Opettaa pitäisi, mutta millä välineillä ja miten? Moni opettaja voi jäädä tyhjän päälle.

Aalto-yliopiston kurssilla koulutus on mahdollisimman käytännönläheistä, lupaa Toikkanen.

– Opettajat pääsevät kokeilemaan itse miltä välineet tuntuvat. He pääsevät ideoimaan yhdessä kuinka esimerkiksi historian opetuksessa voidaan käyttää ohjelmointia työvälineenä. Kurssilla ei harjoitella ohjelmointia vain sen takia, että ohjelmointia pitää harjoitella.