1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Onnibus kiristää kilpailua pohjoisessa: "Parempi myydä lippuja tappiolla kuin ajaa tyhjää bussia"

Rovaniemen reitillä aloittanut Onnibus kiristi hintakilpailua pohjoisessa.

Kotimaan uutiset
Linja-autopysäkki
Kirsi Partanen / Yle

Maanantaina Rovaniemi – Helsinki -reitillä aloittanut halpabussiyhtiö Onnibus.com on kiristänyt hintakilpailua pohjoisen kaukoliikenteessä. Vanhat liikennöitsijät ovat lisänneet tarjouksiaan. Ketosen Liikenne Oy ja Eskelisen Lapin Linjat Oy myyvät Onnibusin tavoin viiden euron nettilippuja Rovaniemen ja Oulun välille.

– Kyllä se on kilpailun takia pakko, parempi se on myydä tappiollisia lippuja kuin ajaa tyhjää autoa. Se on vielä suurempi tappio, toteaa yrittäjä Samuli Ketonen.

Viiden euron nettilippuja on myynnissä muutama bussia kohden. Kolmas pohjoisen matkalaisten kuljettaja Gold Line Oy ei ole toimitusjohtaja Jussi Laitisen mukaan muuttanut vielä mitään Onnibusin vuoksi. Yrityksen hinnoittelupolitiikka on erilainen; tarjouslippu on kilpailijoita kalliimpi, mutta sen voi ostaa suoraan kuljettajalta.

Aikatauluvihko ohentui puoleen

Bussiyhtiöt ovat huolissaan kannattavuudestaan kaukoliikenteen reittien vapautuessa ja yksityisautoilun suosion kasvaessa. Veljekset Salmela Oy:n toimitusjohtaja Esa Salmela kertoo, että yritys on joutunut lakkauttamaan yli 80 vuoroa 2010-luvulla.

– Kun katsoo vuoden 2008 aikatauluvihkoa ja vertaa nykyiseen, niin nykyinen on puolet laihempi.

Bussimatkustajat ovat enimmäkseen opiskelijoita ja eläkeläisiä, harvat ostavat normaalihintaista lippua. Matkustajamäärien laskiessa yhä tärkeämmäksi on tullut rahtiliikenne. Yrittäjä Samuli Ketonen kertoo, että joillain vuoroilla vain sopimusrahti ja nettikaupan pakettien kuljettaminen nostavat liikennöinnin nipin napin kannattavaksi.

Hintakilpailun ja matkustajamäärien kehittymistä seurataan Lapissa tarkkaan ja ainakin Ketosen Liikenne on tarvittaessa valmis lisäämään muutaman euron nettilippuja.

– Ei tässä voi laakereilleen jäädä lepäämään, huokaisee Samuli Ketonen.

Lue seuraavaksi