Mobiilioppiminen tärkeässä osassa erityislasten opetuksessa

Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Mikaelin toimipisteessä käytetään tabletteja ja tietokoneita opetuksessa.

Koulutus ja kasvatus
Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa voi opiskella teltasta.
Elina Partio/Yle

Syksyisenä aamuna Mikkelissä Mikael-koulun pihalla oppilaat syöttävät alpakoille porkkanoita. 12-vuotias Miikka pitää tällaisista toiminnallisista päivistä.

– Liikunta on minun lempiaineeni, viimeeksi oltiin siellä kaupunkisotaa. Matikassa käytetään tietokoneita ja tabletteja. Sitten on erilaisia suullisia juttuja. Se on kivaa silloin, kun on hyvä olo.

Toiminnallisuutta pidetään tärkeänä oppimisen muotona oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Mikaelin toimipisteessä. Elokuun alussa kaikki valtion yleissivistävät erityiskoulut yhdistyivät, ja kuurojen kouluna Mikkelissä tunnetun Mikael-koulun tehtävä muuttui.

Nyt Valterin Mikael-toimipisteessä koulua käy 54 oppilasta esikouluiästä kymppiluokkaan. Heillä on esimerkiksi kieleen ja vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia tai muita oppimisvaikeuksia. Useat heistä käyvät tutustumassa yleiskouluissa kotien lähellä.

Toiminnallisuus tärkeää

Mikael-koulussa ryhmät ovat pieniä ja oppimisympäristöön kiinnitetään paljon huomiota. Esimerkiksi yhdestä opetustilasta löytyy maja, jonka sisällä on patjoja. Lisäksi huoneen lattialta löytyy mattoja, joiden päällä on kesken jääneitä puuhia. Yhdellä matolla lojuu narua, pujottelualusta ja elefanttia esittävä mallikuva.

– Tässä on visuaalisen hahmottamisen harjoitus, joka kehittää myös motoriikkaa. Kun joku jää kesken, niin se jätetään siihen matolle. Sitä voi sitten omaa tahtiin jatkaa näiden toiminnallisten materiaalien kanssa, rehtori Anne Korhonen kertoo.

Uusista opetusmenetelmistä Korhonen pitää hyvänä lisänä tabletteja ja mobiilioppimista sovelluksineen.

– Ne toimivat myöskin apuvälineinä. Meillä on oppilaita, joilla on esimerkiksi näön kanssa ongelmia, niin ne auttavat jo siinä, kun voi suoraan suurentaa näytöllä.

Monterssori-opetuksen välineitä.
Montessori-opetusmenetelmän välineitä. Oppilaiden on helpompi hahmottaa painojen avulla kyElina Partio/Yle

Valteri-kouluissa panostettavat opit ovat tuttuja myös yleiskouluissa. Kunnissa ollaan oltu kiinnostuneita menetelmistä ja uusi opetussuunnitelmakin huomioi uudessa valossa asioita.

– Ajattelu on kivasti lähtenyt leviämään muuallekin. Opetushallitus on tosiaan uudessa opetussuunnitelmassa huomioinut toiminnallisuuden ja uudet oppimisympäristöt ja sen, että lapset voivat itsekin päättää asioista.