Led-tekniikka tuo keveyttä ja valotehoa polkupyörien valoihin – video

Laki sanoo, että pyörässä pitää olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin, jos ajetaan hämärällä tai pimeässä. Kuitenkin vain noin puolella pyöräilijöistä on pyörässään valot, kertoo Liikenneturvan seuranta.

Mies esittelee polkupyörässä kiinteänä olevaa valoa
Tiina Kokko kävi pyöräliikkeessä tutustumassa Joonas Simpasen opastamana pyörän valolaitteisiin. Valaisimet ovat kehittyneet led-tekniikan ansiosta tehokkaiksi ja kevyiksi.

Syksy etenee ja pimeys lisääntyy. Pyöräilyä se ei estä, mutta pyöräilijän on muistettava huolehtia näkyvyydestään. Pyörän etupuolella pitää olla ajovalo, joka heijastaa valkoista tai vaaleankeltaista ajovaloa.

Myös otsalamppu sallitaan valaisimeksi. Jos pyörässä on takavalo, sen väri on punainen.

Myös pyörän heijastinten pitää olla kunnossa. Etu- ja takaheijastimen lisäksi pyörästä on löydyttävä sivu- ja poljinheijastimet.

Liikenneturvan (siirryt toiseen palveluun) vuosi sitten tekemän seurannan perusteella vain puolet pyöräilijöistä oli varustautunut valolla.

Hattulassa Hatusen pyöräliikkeen esimies Joonas Simpanen on tosin huomannut, että yllättävän moni heidän liikkeensä asiakkaista on tietoinen valovaatimuksista.

– Pyöräilijät haluavat tulla liikenteessä esille. Tietenkin he panostavat siihen, että valoteho on hyvä ja valo on kestävä ja laadukas.

Ledit jylläävät pyörien valoissa

Polkupyörille tarkoitettujen valojen tarjonta on monipuolinen. Joko valo on irrotettava malli tai kiinteä osa pyörää. Moni muistaa vielä vanhanmallisen dynamon, joka taivutettiin etupyörää vasten. Kun lähdettiin polkemaan, lamppu syttyi palamaan.

Todella monessa valaisimessa on nykyisin ladattava akku ja valoteho tulee led-tyyppisellä ratkaisulla.

Joonas Simpanen

– Todella monessa valaisimessa on nykyisin ladattava akku ja valoteho tulee led-ratkaisulla. Valo on tehokas, kevyt ja menee pieneen tilaan, Joonas Simpanen tiivistää.

Osa polkupyörän led-valoista saa virtansa vaihdettavista paristoista, mutta eivät dynamotkaan ole menneen talven lumia.

Simpanen esittelee polkupyörän, josta löytyy napadynamo. Pyörän etunapaan on piilotettu tavallaan pieni generaattori, joka tuottaa virtaa valaisimelle, kun pyörää alkaa polkea.

Myös napadynamolla varustettujen polkupyörien valo loistaa yhä useammin ledejä hyödyntäen.

Älä häikäise muita

Vaikka pyörän valaisimen on syytä olla tehokas, se ei saa olla niin voimakas, että valo häiritsee vastaantulijoita. Kun pyöräilijä tulee valokaupoille, Joonas Simpanen aloittaa perusasioista, kuten käyttötarkoituksesta.

– Onko reitti valaistu: tarvitaanko lisävaloa vai riittääkö se, että on vain huomiovalo, jonka muut huomaavat.

Pyöräilijän näkyvyys liikenteessä ei voi jäädä ainakaan kiinni siitä, etteikö pyörään löytyisi sopivia valoja.