Ulkomaankaupassa juuret ja nöyrä työnteko ovat positiivisia asioita - Markkinoilla on oltava itse läsnä

Ulkomailla arvostetaan sitä, että yrityksellä on juuret, sanoo kajaanilaisen valomainosyritys Imagonin toimitusjohtaja Marko Mäkitalo. Juuretkaan eivät auta, jos kauppaa ei tehdä tosimielellä. Paikalliset markkinat on tunnettava, ja tapoja on kunnioitettava.

Kotimaa
Imagon Oy:n valomainos.
Kalle Heikkinen / Yle

Kajaanilainen valomainoksia tekevä ja myyvä Imagon toimii tällä hetkellä Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa ja Virossa, ja myy tuotteitaan ympäri Eurooppaa. Ulkomaankaupan tieksi yhtiö valitsi itselleen sen, että tuotteita ei vain kaupata Kajaanista eteenpäin, vaan mennään sinne missä asiakkaat ovat, sanoo toimitusjohtaja Marko Mäkitalo.

– Meillä on asiakkaiden isoja kansainvälisiä ketjuja, joilla on konttorit naapurimaissa. Asiakkaat arvostavat sitä, että kauppaa voi tehdä oman maan henkilöiden kanssa ja oman maan kielellä.

Imagonille asiakkaiden luo meno tarkoitti sitä, että yhtiö on ostanut kohdemaista yrityksiä, joiden kautta kauppaa nyt käydään.

– Jotta kaikki pienetkin yksityiskohdat toimivat, niin paikanpäällä on vain oltava. Se on kaikkein helpoin ja tehokkain tapa tehostaa myyntiä.

Kun vientipäätös tehdään, niin on tärkeää, että myös yhtiön ylin johto on täysillä mukana. Se ei riitä, että johto antaa vain vähän suuntaviivoja touhuamiseen, markkinoilla on oltava itse läsnä.

Marko Mäkitalo

Kansainvälistyminen myös opettaa uusia asioita

Vaikka Imagon on valinnut satamapaikoikseen lähimmät naapurit, uutta opittavaa on tullut yllättävänkin paljon, tuumaa Mäkitalo.

– Kieli ja kulttuuri sekä kansainvälinen kaupankäynti ovat olleet totta kai haasteita, mutta myös vaatimustasoissa on eroa. Naapurimaissa on tehty tuotteita pikkuisen eri tavalla ja tekniikoilla, mikä on välillä asettanut meille koviakin haasteita.

Yhtiö on päässyt samalla oppimaan asioita kilpailijoiltaan.

– Ruotsi ja Norja ovat selkeästi Suomea kansainvälisempiä markkinoiltaan. Sinne tuodaan myös meidän alan tuotteita muualta Euroopasta monesta maasta. Sitä kautta mekin olemme törmänneet eri tapoihin ja tekniikoihin, ja sopeutuneet uusiin asioihin. Hyvin olemme pärjänneet.

Yhtiöllä on tällä hetkellä 84 työntekijää ja liikevaihtoa 13,7 miljoonaa euroa. Kasvu on ollut vuosittain 11 prosentin luokkaa, laskee Mäkitalo.

Pienestä paikasta on hyvä ponnistaa, kunhan osuu lankulle

Imagon on alusta lähtien pitänyt kiinni siitä, että kotipaikkana on Kajaani, ja kotipaikalla myös investoidaan. Parhaillaan tehtaalla on menossa miljoonaluokan laitteisto- ja laajennusurakka. Toinen täysimittainen tehdas löytyy Virosta. Mäkitalo korostaa, että yhtiölle ei ole ollut haittaa juuristaan.

Jotta kaikki pienetkin yksityiskohdat toimivat, niin paikanpäällä on vain oltava. Se on kaikkein helpoin ja tehokkain tapa tehostaa myyntiä.

Marko Mäkitalo

– Ensinnäkään Kajaani ei ole vaikeuttanut meidän täällä oloamme. Me olemme hyvin avoimesti kertoneet mistä olemme, eikä yksikään kauppa ole juurien takia jäänyt syntymättä. Kansainvälisillä markkinoilla arvostetaan sitä, että yrityksellä on juuret.

Juuret eivät kuitenkaan viennissä auta, jos asenne ei ole kohdallaan.

– Kotipesän täytyy totta kai olla ensin kunnossa. Kun vientipäätös tehdään, niin on tärkeää, että myös yhtiön ylin johto on täysillä mukana. Se ei riitä, että johto antaa vain vähän suuntaviivoja touhuamiseen, markkinoilla on oltava itse läsnä.

Mäkitalo toteaa, että hän ei puhu lämpimikseen vaan tekee, kuten sanookin.

– Itse olen mukana joka viikko Ruotsissa kaupanteossa. Johdon on näytettävä, että markkinoilla ollaan tosimielellä. Toisaalta takki auki ja maailmanmestarina ei auta vientiin lähteä. Menestys vaatii kovaa työtä ja nöyryyttä myös viilata omaa konseptia tarpeen mukaan.