Sunny Car Centerin tolppa ja tontti kiinnostavat: "Kyselyjä alueesta on tullut"

Vaikka surullisenkuuluisa Sunny Car Center -autokauppakeskushanke meni myttyyn, Hämeenlinna ei lannistu. Samaisen alueen uusi kaavaesitys ei sulje pois autokauppaakaan: alueelle halutaan nyt monipuolista yritystoimintaa. Mainostolpan kohtalo on puhuttanut kansaa, mutta ainakin kaavoittajan puolesta tolppa saa jäädä paikalleen.

talous
Sunny Car Centerin tolppa Hämeenlinnassa
Tiina Kokko / Yle

Niin sanotun Sunny Car Centerin alueen uudessa kaavaesityksessä Hämeenlinna on luopunut yksinomaan autokauppaa palvelevasta alueesta Kirstulan kolmiossa. Autokaupan mahdollisuudet ovat silti edelleen kaavassa mukana, mutta alue on varattu nyt myös muulle tilaa vaativalle kaupankäynnille. Kooltaan alue on peräti 28 hehtaaria. Se rajoittuu idässä päärataan ja lännessä moottoritiehen. Lisäksi vilkas 57-tie eli Pälkäneentie sivuaa alueen eteläistä reunaa.

– Kyselyjä alueesta on tullut monipuolisesti niin rautakaupasta, rakentamisesta kuin autokaupastakin. Kaikkea autoiluun liittyvää sinne halutaan edelleenkin, kertoo johtaja Ari Räsänen Hämeenlinnan kaupungin elinkeinoyhtiöstä Linnan Kehityksestä.

Hämeenlinnan kaavoittajat ovat tutkineet aluetta ja kuulostelleet yrityksiltä, millaisille tonteille on kysyntää ja tarvetta Hämeenlinna–Tampere-moottoritien varressa. Kaavaluonnos (siirryt toiseen palveluun) on nyt valmis ja poliittiset päättäjät saavat ehkä aiempaa vähemmän poliittisia intohimoja sisältävän suunnitelman pöydilleen lähiviikkoina. Yhdyskuntalautakunnassa hanke on jo 20. lokakuuta.

Tulijoita on jo uusiutuvaan Kirstulaan

Linnan Kehityksessä uskotaan, että Kirstulan alueelle voidaan saada sellaisiakin uusia kaupan toimijoita ja palveluja, joita Hämeenlinnassa ei vielä ole ollut. Rakennusoikeutta uusitussa kaavaesityksessä on 88 408 kerrosneliötä eli hieman vähemmän kuin aikanaan SCC:lle kaavoitetussa esityksessä. Alueen sijainti kolmosmoottoritien ja 57-tien risteyksessä on Etelä-Suomessa erinomainen paikka.

Mainostolppa pimeänä.
Mainostolppa on 30-metriä korkea vetonaula HämeenlinnassaHannu Harhama / Yle

Muutamat yritykset ovat johtaja Ari Räsäsen mukaan olleet asiasta kiinnostuneita alueesta siitä lähtien, kun syksyllä 2014 ratkesi, että Sunny Car Center ei pysty lunastamaan suuria lupauksiaan. Hämeenlinnan kaupungin toiveena on silti edelleen ollut, että Hämeenlinnan kantakaupungin sisäosista, esimerkiksi Kaurialasta, voisi siirtyä autokauppojakin Kirstulaan.

– Töitä tehdään sen eteen, että keväällä 2016 olisivat ensimmäiset alueelle tulevat yritykset selvillä, kertoo Räsänen.

Hämeenlinnan kaupunki ei odota, että kaikki hankkeet lähtisivät yhtä aikaa tai nopeasti liikkeelle. Uusitun kaavan odotetaan saavan lainvoiman alkuvuodesta. Pian sen jälkeen alkaa tonttikauppa entiseltä maailmankuululta Sunny Car Centerin tontilta.

Uusittu kaava on Hämeenlinnan kaupungin arkkitehdin Jari Jokivuon mukaan aiempaa yksinkertaisempi. Silti toteutuksena sekin on toteutuessaan hyvä maamerkki ja vetonaula Hämeenlinnalle. Enintään kaksikerroksisia yritystiloja tulee kaavassa suoraan kiinni moottoritiehen ja niin ikään suoraan kiinni Helsinki–Tampere-päärataan. Kaava mahdollistaa myös suurehkon huoltoaseman toteuttamisen alueelle.

Sunny Car Centerin tolppa jäämässä paikalleen

SCC:n saagasta liikkuu kosolti tarinoita, mutta näkyvin muistomerkki on moottoritien kupeessa kohoava komea mainostorni. Sen pelastamiseksi on perustettu jo Facebook-yhteisökin (siirryt toiseen palveluun). 30-metrinen pyloni saa kaavoittajan puolesta jäädä uudenkin alueen vetonaulaksi.

Tolppa ja sen perusta on hyvin tehty ja vankasti raudoitettu ja betonoitu Kirstulan maaperään.

– Vaikka Sunny Car Centerin mainoskangas onkin repeillyt tuulessa ja tuiskussa, itse tolppa on kantavilta osiltaan ja anturaltaan laadukkaasti toteutettu. Joku yrittäjä voisikin kehittää tolpasta itselleen uuden bisneksen, pohtii kaavan valmistelija, arkkitehti Jari Jokivuo.

Jokivuon mukaan kaavoitusta hidasti hieman alkuvuodesta kiista alueen omistuksesta. Kun SCC:n ja Hämeenlinnan kaupungin välinen kauppa on purkautunut ja autokauppakeskus haettu ja määrätty konkurssiin, epäilystä alueen omistajasta ei enää ole, vaan Hämeenlinna voi kehittää aluetta kysynnän ja omien näkemystensä mukaisesti.

Hämeenlinnan kaavasuunnittelu onkin miettinyt jo osin jopa tulevien rakennusten ulkonäköä ja estetiikkaa. Toiveena on, että moottoritien varren rakennukset voisivat saada yhtenäisen ilmeen, esimerkiksi punatiilisen julkisivun. Yhtenäinen julkisivu on hyvin merkittävä, koska yritystonttien odotetaan rakentuvan kysynnän mukaan, ehkä vuosienkin kuluessa.