Museokortti tuo uusia kävijöitä ja uutta rahaa – keltaista korttia on vilautettu jo 100 000 kertaa

Toukokuussa käyttöön otettu Museokortti on kasvattanut suosiotaan vauhdikkaasti; lauantaina sillä tehtiin 100 000:s museokäynti. Uusien käyttäjien lisäksi mukaan on tulossa myös uusia museoita, viimeisimpänä joukkoon liittyi tamperelainen Milavida, eli Näsinlinna. Kortin avulla museoihin on vedetty väkeä, joka niissä ei ole ennen viihtynyt.

kulttuuri
Museokortti.
Vuoden voimassa olevaa museokorttia aletaan myydä 5. toukokuuta.Suomen Museoliitto

Museokortti löytyy nyt 24 000 ihmisen taskusta. Tavoitteet ovat melkoisesti korkeammalla. Korttia on kehitetty 54 euron hintaa myöten Hollannin mallin mukaan. Siellä kortti on jo miljoonalla ihmisellä. Kehityspäällikkö Seppo Honkanen haaveilee vain puoliksi leikillään, että Suomessa ylitettäisiin miljoonan kortinkäyttökerran raja jo ensi vuonna.

– Suomen väkilukuun suhteutettuna Hollannin korttimäärä tarkoittaisi 250 000–300 000 asiakasta, eli kasvupotentiaalia on. Ei se tietenkään ensimmäisenä vuonna heti toteudu, toteaa Honkanen.

Hollannissa kolmannes museokäynneistä tehdään vuosikortilla, mutta viiden kuukauden perusteella Suomen suhdeluvuista on vaikea sanoa vielä oikein mitään. Se kuitenkin tiedetään, että Museokortti on tuonut alalle uusia kävijöitä ja uutta rahaa – mikä on erityisen arvossaan kun rahoitus on tiukassa, Honkanen summaa.

– Yhdellä Museokortilla on tehty tähän mennessä keskimäärin neljä museokäyntiä, mikä tarkoittaa vuodessa 7–10 käyntiä. Nyt jo on tehty uusia lipputuloja museoille 1,3 miljoonaa. Se on paljon, kun viime vuonna kaikkien museoiden yhteenlasketut pääsymaksutulot olivat 13 miljoonaa. Suurin osa Museokortin ostaneista ei olisi ilman korttia käyttänyt 54 euroa museoiden pääsymaksuihin.

Luvassa personoitava Museokortti

Varsinaista käyttäjätutkimusta ei ole tehty, mutta museoista saatu palaute viittaa siihen, että Museokortti ei houkuttele ainoastaan kulttuurin suurkuluttajia, kertoo Honkanen.

– Alkuvaiheessa sen varmaan hankki moni sellainen, joka muutenkin käy ahkerasti museoissa. Nyt kuitenkin on tullut paljon terveisiä museoista, että korttia näkyy koko ajan enemmän. Moni kävijä kertoo, ettei pahemmin museoissa piipahdellut, ennen kuin sai kortin lahjaksi.

Museokortti onkin osoittautunut suosituksi lahjaksi, mitä hyödynnetään markkinoinnissa jatkossa entistä enemmän. Lähiviikkoina nettikauppaan tulee lahjaosto-ominaisuus ja myöhemmin kortin voi tilata personoituna, esimerkiksi mieleisellään kuvalla. Sen toivotaan houkuttelevan etenkin yritysasiakkaita.

– Onhan se nyt vähän erilainen asiakaslahja vaikka jouluna, kuin se perinteinen viinipullo.

Henkilökohtainen Museokortti on voimassa vuoden ensimmäisestä käyttöpäivästä ja sillä pääsee jo lähes 200 kohteeseen. Honkasen mukaan lisää on tulossa; muun muassa kokonaan uusi kaupunki. Tällä hetkellä eteläisin Museokortti-museo on Hangon museo ja pohjoisin Saamelaismuseo Siida Inarissa.