Mallimoskeija: Lönnrotinkadulla on kotoutettu muslimeita jo lähes 30 vuotta

Suomen toiseksi vanhimmaksi muslimiyhdyskunnaksi itseään kutsuva Suomen Islamilainen yhdyskunta ei omien sanojensa mukaan ole radikaali, mutta ei maallistunutkaan. Millaista islamia he edustavat?

A-studio
Lönkan moskeija

Lönnrotinkatu 22:n sisäpihalla Helsingissä leijuu valkoista pölyä. Sisällä Suomen Islamilaisen yhdyskunnan moskeijassa kaadetaan seinää.

– Tilat ovat käyneet pieniksi. Remontin jälkeen tänne mahtuu pari sataa rukoilijaa yhtä aikaa. Ei tarvitse rukoilla enää käytävillä, yksi imaameista Anas Hajjar sanoo.

Hajjar puhuu moskeijan miesten rukoustilasta. Naisten rukoustila on eristetty seinillä ja ovella omaksi pienemmäksi tilaksi. Se säilyy entisellään.

– Jotkut tulevat lasten kanssa ja jotkut imettävät. Naiset halusivat, että seinät rakennetaan, ettei koko ajan ole miehiä kulkemassa ohi. Islam ei velvoita rakentamaan naisille omaa rukoushuonetta, Hajjar kertoo.

Torstai-iltapäivänä paikka vilisee siististi pukeutuneita kansainvälisiä nuoria miehiä. Koko parin tunnin vierailun aikana paikassa käy kaksi musliminaista. Toinen naisista rukoilee naisten tilassa, muttei voi antaa haastattelua tai lupaa kuvata itseään ennen kuin aviomieheltä on kysytty.

Moskeijan ovet ovat ulos asti auki. Vapaaehtoisina hääräävät remonttimiehet tervehtivät ja ohjaavat perille.

– Alkuperäiset suomalaiset, nuoret, vanhukset, naiset ja miehet. Moskeija on tehty palvontaa varten. Kuka tahansa pääsee tänne, joka haluaa rukoilla, täsmentää imaami Anas Hajjar.

Lönnrotinkadun moskeijaa voidaan pitää eräänlaisena suomalaisten moskeijoiden oppi-isänä.

–Kun muslimeja tuli Suomeen 80-luvun lopussa, tämä oli paikka, johon he tulivat. Ei ollut mitään muuta paikkaa, Anas Hajjar kertoo.

Kun nämä samat ihmiset sitten asettuivat Suomeen, he perustivat omia rukoushuoneitaan ja moskeijoitaan lähiöihin. Lönnrotinkadulle on vaikea tulla – parkkipaikkoja ei löydy ja pysäköinti on kallista.

– Muun muassa Matinkylän ja Myyrmäen moskeijoita ovat olleet perustamassa meidän vanhat jäsenemme, Hajjar lisää.

Jos moskeijan opit ovat menneet perille, kaikkien Suomen ja pääkaupunkiseudun moskeijoiden tulisi olla keskitien kulkijoita. Anas Hajar nauraa.

– Islamissa keskitie tarkoittaa sitä, että ei mennä äärimmäisyyksiin mutta ei myöskään maallistuta. Tietysti suurin osa suomalaisista moskeijoista ajattelee olevansa keskitien kannattajia, mutta sekaan mahtuu paljon erilaisia koulukuntia. Sitten vain kuljetaan yhdessä tätä moottoritietä, Hajjar sanoo.
Lönnrotinkadun moskeija
Roihuvuoren moskeija
Tataarimoskeija
Pakistanilainen moskeija Kalliossa
Shiiamoskeija