Lapset ja vanhemmat ryntäsivät koodikouluun – "Ohjelmoinnin perusteet täytyy tuntea tulevaisuuden työelämässä"

Tampereen koodauspajassa kaikista koululaisista ei yritetä leipoa huippukoodareita. Tärkeintä on ymmärtää, mitä ohjelmointikielen avulla voi tehdä ja mitkä sen rajat ovat.

ilmiöt
Koululaiset istuvat tietokoneella ja harjoittelevat koodaamista. Osa on yksin, osa vanhempiensa kanssa.
9-vuotias Eekku Grann on aloitteleva koodaaja. Tulevaisuudessa hän voisi kuvitella koodaavansa työkseen.Matti Vikman / Yle

Koululaisten koodaustyöpaja veti Tampereella Monitoimitalo 13:n konehuoneen täyteen heti maanantaiaamuna. Viikon mittaisessa koodaustyöpajassa ala-asteikäiset lapset ja heidän vanhempansa voivat tutustua yhdessä ohjelmoinnin saloihin tietokonepelin avulla.

Työpaja veti paikalle lapsia ja vanhempia sekä Pirkanmaalta että aina pääkaupunkiseudulta asti.

Yksi koodaajista on tamperelainen 9-vuotias Eekku Grann. Hän liikuttaa ruudulla erilaisia kuvioita taulukossa paikasta toiseen.

– Sen pitäisi näkyä jotenkin tässä pelissä. Yritän saada aikaan jotain hienoja tavaroita tai rakennuksia.

Grann on aloitteleva koodaaja. Hänkään ei siis tiedä vielä tarkkaan, mitä kuviot saavat aikaan. Juuri kokeileminen on nuoren koodaajan mielestä kaikista mielenkiintoisinta ohjelmoinnissa. Ruudulla pitäisi näkyä heti, miten kuvioiden siirtäminen taulukossa vaikuttaa peliin.

– Koodaus on kivaa. Haluaisin, että tästä tulee minulle työ, Grann sanoo.

Tavoitteena on opettaa lapset ja nuoret ymmärtämään, miten tietokoneiden ja laitteiden kanssa kommunikoidaan

Santeri Koivisto

Kauko-ohjauksesta ohjelmointikieleen edetään vähitellen

Koululaisille koodausta opetetaan pelaamisen ja hauskanpidon kautta. Tampereen koodauspajassa lapset ja nuoret pelaavat Minecraft-tietokonepeliä, jossa pelaaja ohjailee robottia.

Ensin robotille annettaan yksinkertaisia komentoja kauko-ohjauksen ja symbolien avulla, mutta vähitellen pelaaja voi alkaa käyttää yhä monimutkaisempaa ohjelmointikieltä.

Tampereen työpajan järjestävän TeacherGaming-yrityksen toimitusjohtaja Santeri Koivisto kertoo:

– Tavoitteena on opettaa lapset ja nuoret ymmärtämään, miten tietokoneiden ja laitteiden kanssa kommunikoidaan.

Suurin osa tämän päivän koululaisista tekee tulevaisuudessa töitä joko suoraan laitteiden kanssa tai osana tiimiä, jossa on mukana ohjelmoijia.

Santeri Koivisto

Tulevaisuudessa kaikki tarvitsevat ohjelmoinnin perusteita

Ohjelmointi on tulossa osaksi peruskoulun opetusohjelmaa syksyllä 2016. Koiviston mukaan ohjelmointiopetuksen tarkoituksena ei ole se, että kaikista lapsista tulee huippukoodareita.

Tärkeintä on, että tulevina vuosikymmeninä ohjelmointiin ja tietokoneisiin ei suhtauduttaisi yhtä ennakkoluuloisesti ja pelokkaasti kuin nykyään.

– Suurin osa tämän päivän koululaisista tekee tulevaisuudessa töitä joko suoraan laitteiden kanssa tai osana tiimiä, jossa on mukana ohjelmoijia. Silloin on hyvä tietää, mitä ohjelmointikielellä voi tehdä ja mitä rajoitteita sillä on, kertoo Koivisto.

Koiviston mielestä koululaisille kannattaa opettaa tietokoneiden kanssa kommunikoinnin perusteet, mutta ei mitään tiettyä ohjelmointikieltä.

– Kymmenessä vuodessa ohjelmointi voi muuttua niin paljon, ettei yhtä ohjelmointikieltä voi nimetä kaikista hyödyllisimmäksi, toteaa Koivisto.

Koodaustyöpaja jatkuu Tampereella syyslomaviikolla perjantaihin asti. Pajassa ei tarvitse käydä monena päivänä, ja mukaan voi mennä kesken viikonkin.