Shiia-moskeija: Samat palvelut miehille ja naisille

Shiia-yhteisöllä on yksi Suomen suurimmista moskeijoista Helsingin Mellunkylässä. Myös sunnit ovat tervetulleita rukoilemaan shiiojen moskeijaan. Hallituksen puheenjohtaja on nainen, mikä on harvinaista muslimiyhteisössä.

A-studio
Shiiojen moskeija

Helsingin Mellunkylän shiiamoskeijan tilavassa eteisaulassa on seinällä valkoisia kiviä taululla ja niiden alla laatikossa savikiviä. Nämä kivet ovat shiiojen Resalat-yhdyskunnan puheenjohtajan Paula Kemellin mukaan ainut asia, joka osoittaa, että ollaan shiia- eikä sunnimoskeijassa.

– Kivet kuvastavat sitä, että olemme tulleet maasta ja maaksi olemme jälleen tulevia, puheenjohtaja Kemell sanoo.

Maailman muslimeista suurin osa on sunnimuslimeja, niin myös Suomessa. Enemmistönä shiiamuslimeja on vain Iranissa, Irakissa, Azerbaidzanissa ja Bahrainissa. Tässä entisessä kaupassa toimii Suomen suurin shiiayhteisö. Jäseniä on noin kahdeksansataa.

– Emme eroa sunnien kanssa toisistamme päällepäin mitenkään. Erot ovat lähinnä pieniä lainopillisia ja teologisia asioita, shiia-yhteisön imaami Abbas Bahmanpour sanoo.

Tämä vajaan 700 neliön moskeija on iso suomalaisten moskeijoiden joukossa. On kirjasto, iso keittiö ja jättimäisiä kattiloita juhlia varten, imaamin toimisto, koristeltu hääkatos vihkipareille, vierashuonekin. Naisten ja miesten rukoustilat ovat yhtä suuret ja yhtä hienot. Välissä on vain paksu verho, jonka voi juhlia varten vetää syrjään.

– Tasa-arvon nimissä meillä on naisille ja miehille samat palvelut, puheenjohtaja Paula Kemell hymyilee.

Vuonna 2001 perustettu Resalat-yhdyskunta on saanut olla rauhassa, mutta viimeisen vuoden aikana he ovat kohdanneet ilkivaltaa. Muun muassa moskeijan seiniä on tuhrittu. Maailman erimielisyydet näyttävät rantautuneen myös Suomeen.

– Laitoimme turvakamerat, sen jälkeen tilanne on rauhoittunut, Kemell kertoo.

Imaami Bahmanpour on varovainen sanoissaan.

– On ihmisiä, jotka tykkäävät tuoda maailmalta tänne aatteita, jotka kiristävät shiiojen ja sunnien välejä. Kyse on yksittäistapauksista. Isommalla tasolla välimme ovat hyvät, imaami Bahmanpour sanoo.

Shiiojen moskeijaa ei ole vihititty virallisesti moskeijaksi, kuten ei suurinta osaa suomalaisista moskeijoista. Tämän takia imaami Bahmanpour sanoo, että on hyväksyttävää, jos ei-musliminainen tulee tilaan ilman huivia. Valokuvankin voi ottaa, kunhan ei halata.

– Fyysinen kontakti eri sukupuolten välillä ei ole sallittua islamissa, Abbas Bahmanpour sanoo. Raja on kuitenkin häilyvä. Imaami on ainut, joka ei kättele minua moskeijassa.

Lönnrotinkadun moskeija
Roihuvuoren moskeija
Tataarimoskeija
Pakistanilainen moskeija Kalliossa