Samat renkaat alla jo viisi talvea – vieläkö niillä voi ajaa?

Talvirenkaat, joiden urasyvyys on alle kuusi milliä, kelpaavat automiehen mielestä enää laiturin ja veneen väliin.

Ylen aamu
Mies pinoaa talvirenkaita kerrostalon pihalla.
Talvi kolkuttelee ovella ja musta jää on jo ehtinyt yllättää autoilijat. Miten vanhan talvirenkaan kunnon voi arvioida ja mitä uusia talvirenkaita valittaessa on syytä ottaa huomioon? Tästä kertomassa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Renkaidenvaihdon sesonki on alkanut. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta alkaen tai jo aiemminkin, jos keli edellyttää talvirenkaita auton alle. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mitä kannattaa ottaa huomioon talvirenkaita valitessa.

Mistä tunnistaa hyvän talvirenkaan?

Jos on lähdössä ostamaan uutta rengassarjaa, kannattaa tutustua tuoreimpiin talvirengastesteihin ja valita kärkipään renkaita. Testivoittajaa ei välttämättä tarvitse ostaa, mutta olisi hyvä miettiä haluamiensa renkaiden kriteerit ja valita rengassarja sen mukaan.

Markkinoilla on myös niin sanottuja halparenkaita, mutta testeissä niiden pito-ominaisuudet eivät pääse lähellekään kärkisijoja.

Kuinka vanhoilla talvirenkailla voi vielä ajaa?

Ajokunto selviää kulutuspinnan urasyvyydestä, renkaan iästä sekä nastarenkaissa nastojen määrästä. Laki edellyttää kolmen millimetrin urasyvyyttä.

Koulutuspäällikkö Vesalaisen mukaan kolme milliä on aivan liian vähän: alle kuuden millin urasyvyisille renkaille kannattaa miettiä jokin muu käyttötarkoitus kuin ajaminen. Ne sopivat esimerkiksi kesällä veneen ja laiturin väliin.

Onko renkailla viimeinen käyttöpäivä?

Renkaan kyljessä on nelinumeroinen koodi. Kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistusviikon ja kaksi viimeistä valmistusvuoden.

Jo viisi vuotta vanhan renkaan ominaisuudet alkavat heiketä, vaikka renkaalla ei olisi ajettu lainkaan. Kumiaines kovettuu ja pito heikkenee. Yli kuutta kautta ei kannata samaa rengassarjaa pitää auton alla. Jos ajaa paljon, renkaita joutuu uusimaan useammin.

Kitka- vai nastarenkaat?

Nastarengas pitää parhaiten silloin, kun olosuhteet ovat oikein huonot kuten esimerkiksi ajaessa jääpintaisella tiellä. Kitkarenkaiden hyvä puoli on se, että ne ovat nastoja hiljaisemmat ajossa.

Hyvissä olosuhteissa, sulilla teillä, ajo on miellyttävää, kun nastojen ropina ei kuulu. Kitka kuluttaa tienpintaa vähemmän mutta edellyttää kuljettajalta erittäin hyvää ennakointia. Netistä ei kannata tilata keskieurooppalaisille teille tarkoitettuja kitkarenkaita, koska ne eivät sovellu suomalaisiin talviolosuhteisiin.