Kaupanala murroksessa – "Kaupoilla ja kauppiailla ei ole enää valtaa"

Verkkokaupan yleistyminen ja internet ovat muuttaneet kivijalkakaupan toimintaa monella tavalla. Kaupanala elää murroskautta, johon kauppiaat yrittävät sopeutua muun muassa keksimällä uusia ja erilaisia tapahtumia.

talous
Alennusmyynti vaatekaupassa.
Tutkimusten mukaan kuluttajat pitävät selkeitä hintamerkintöjä tärkeinä. Kuluttajien mielestä selkeät merkinnät helpottavat hintojen vertailua, myös alennusmyynneissä.Petri Ukura / Yle

Kivijalkakaupan haasteet verkkokaupan puristuksissa ovat tulevaisuudessa palvelutason ja kysynnän säilyttäminen. Nettikauppa on tuonut ja vienyt kivijalkakaupalta valtatekijöitä, kuten aukioloajat, tuotetietouden, valikoimat ja hinnat.

– Verkkokaupan ja internetin yleistyttyä kaupoilla ja kauppiailla ei ole enää valtaa, sillä asiakkailla on kaikki tieto saatavilla netissä. Jatkossa kauppojen on tarjottava elämyksellisyyttä, jonka vuoksi asiakas kivijalkakauppaan tulee, sanoo Kajaanin Intersport kauppias Arto Martinmäki.

Nykytilanteessa Martinmäki näkee mahdollisuuden. Hän uskoo, että asiakkaat ovat fyysisen palvelun ja kontaktin tarpeessa. Martinmäki myöntää, että on myös ihmisiä, joille pelkät faktat riittävät ja he pystyvät ostamaan verkkokaupasta haluamansa tuotteen.

Nykyään kauppaan tullessa asiakas tietää tuotteesta todella paljon.

Arto Martinmäki

– Eri tuoteryhmissä tämä painotus on erilainen, kengät ja vaatteet ovat sellaisia, joita halutaan sovittaa. Se onnistuu myös verkkokaupan kautta, mutta ei ole niin vaivatonta. Välinepuolella ollaan erilaisessa tilanteessa. Jos tiedät minkälaisen golfmailan haluat, niin verkkokaupasta sen saa tilattua samalla tavalla kuin kävisit hakemassa sen kaupasta. Uskon, että välineiden myynnissä verkkokaupasta ostaminen yleistyy, kertoo Martinmäki.

Uusi ostajasukupolvi

Kaupanalalla käydään eräänlaista murrosvaihetta, myös ostajien kohdalla. Asiakkaaksi on tulossa ensimmäinen sukupolvi, jonka aikana netti on ollut aina käytössä. Kauppiasta mietityttää se millä tavalla tämä tulee muuttamaan perheiden ostopäätöksiä.

– Tällä hetkellä ainakin muutamille nuorille asiakkaille tuotteen saatavuus on tärkeää. He haluavat sen heti. Tämä voi olla vuorottelua siitä mikä milloinkin tärkeimmäksi ostomotivaatioksi muodostuu nuorilla, pohtii Martinmäki.

Sellainen vastoinkäyminen kehittää, jossa tietää itse tehneensä virheen.

Arto Martinmäki

Kaupan sisällä myös myyjien asiantuntija-asema on muuttunut.

– Tutkimusten mukaan yli 80 prosenttia ihmisistä etsii netistä ennakkotietoa tavarasta ennen kuin sen ostaa. Nykyään kauppaan tullessaan asiakas tietää tuotteesta todella paljon, kun ennen vanhaa myyjä antoi asiantuntijana tiedon asiakkaalle.

Valmennuksella potkua tulevaisuuteen

Kajaanin keskustan kauppiaiden mielessä ja keskusteluissa on pyöritelty Kajaanin kauppakeskusajattelua.

– Tämä vaatii kauppojen ja kauppiaiden sitoutumista muun muassa siihen, että päätetään siitä minimitasosta mitä asiakas saa kun asioi kajaanilaisessa erikoistavarakaupassa. Ensimmäinen askel tällaista ajattelua kohti on kauppojen aukioloajat ja asiakkaalle tarjottava vähimmäispalvelutaso.

Kauppiaat ja muut kivijalkakaupasta kiinnostuneet kokoontuvat tänään ensimmäistä kertaa yhteiseen Kaupan murros -valmennusiltaan, jonka tavoitteena on löytää uusia keinoja kehittyvään kivijalkakauppaan.

Jatkossa kauppojen on tarjottava elämyksellisyyttä.

Arto Martinmäki

– Vuosikelloon yritämme saada erilaisia ja uudenlaisia tapahtumia tulevaisuudessa mahdollisimman paljon, sanoo tapahtuman toisena puheenjohtajan toimiva Martinmäki.

Kaupanalalla toimiminen vaatii asennetta, kekseliäisyyttä ja intohimoa. Vastoinkäymiset kasvattavat ja myös lannistavat.

– Sellainen vastoinkäyminen kehittää, jossa tietää itse tehneensä virheen. Lannistavaa on se, mihin itse et voi vaikuttaa. Olosuhteille emme voi mitään, jos talvella ei tule lunta, niin suksia ei myydä ja se voi lannistaa, mutta aina välillä pitää mennä alas, että sieltä päästään nousemaan ylös, täsmentää Kajaanin Intersport kauppias Arto Martinmäki.