Finavia ehdottaa yhteislippua juniin ja lentokoneisiin

Kotimaan lentoasemia ylläpitävä Finavia ehdottaa lentojen, junan ja linja-autojen tehokkaampaa yhteiskäyttöä. Osasta kotimaan lentoasemia reittiliikenne voi loppua lähivuosina matkustajamäärien hiipuessa ja korvaavia kuljetusmuotoja tarvitaan turvaamaan yhteyksiä Suomessa.

talous
Helsinki Vantaan lentokenttä terminaali 2
Kalevi Rytkölä / Yle

Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen patistaa laatimaan Suomeen logistisen strategian, jossa mietittäisiin kaikkien joukkoliikennemuotojen tehokkaampaa yhteiskäyttöä. Syynä ovat kotimaan lentoasemien hiipuvat matkustajamäärät.

Esimerkkejä lentoyhtiöiden vetäytymisestä on nähty tänä vuonna, kun ensin Porista loppuivat lennot Helsinkiin ja muutamaa kuukautta myöhemmin Tukholmaan. Lappeenrannan lentoasema hiljenee lokakuussa.

– Näitä nyt on tullut tässä viime aikoina ja pelko on, että ehkä vielä jossakin muuallakin saattaa liikenne loppua, sanoo toimitusjohtaja Kari Savolainen.

Finaviasta ei kerrota, mitä kenttiä lentoyhtiöt ja Finavia seuraavat suurennuslasilla, mutta matkustajatilastoista ja talvikauden aikatauluista voi havaita, että lentojen määrä vähenee Kemiin ja Jyväskylään. Finavia on aloittanut valmistelut Varkauden lentoaseman sulkemiseksi.

Miksi matkaa ei voisi aloittaa vaikkapa junalla tai bussilla, joka olisi osa lentolippua.

Kari Savolainen

Lentoasemalle bussi-juna-lentolipun yhdistelmällä

Toimitusjohtaja Kari Savolaisen mielestä nyt olisi aika pohtia miten jatkossa turvataan yhteydet maakunnista vaikkapa Helsinki-Vantaalle. Yksi ratkaisu olisi juna-lento tai juna-bussi -yhdistelmälippu.

– Miksi matkaa ei voisi aloittaa vaikkapa junalla tai bussilla, joka olisi osa lentolippua. Tästä on maailmalla esimerkkejä esimerkiksi Sveitsissä, jossa tätä tehty jo pitkään, Savolainen sanoo.

Finnair ja VR ovat tehneet yhteistyötä tähän mennessä lähinnä Pietarin liikenteessä.

Maakuntien suorat ulkomaalennot kannattamattomia

Vielä pari vuotta sitten Finavia ehdotti lentoliikenteen keskittämistä muutamalle suuremmalle lentoasemalle, joista olisi yhteys myös Keski-Eurooppaan. Ehdotus tyrmättiin alkuvuodesta valmistuneessa Liikenneministeriön lentoliikennestrategiassa ja Finavian velvollisuudeksi jäi ylläpitää nykyistä lentoasemaverkostoa.

Finavian mielestä kansainväliset lennot on kannattavinta keskittää maakuntien charter-lentoja lukuun ottamatta Helsinki-Vantaalle.

- Jos ajatellaan elinkeinoelämän kannalta tärkeitä reittiliikenneyhteyksiä,niiden saaminen kannattavaksi on maakunnista toivotonta, koska matkustajat eivät riitä.

Kaikkein paras skenaario on, että kun Helsinki-Vantaa on kehittynyt solmukentäksi Aasian ja Euroopan välille, niin saataisiin siitä matkailijoita myös kotimaan reiteille.

Kari Savolainen

Finavia on laskenut, että nykyisillä matkustajamäärillä esimerkiksi Oulusta voitaisiin lentää kannattavasti yksi edestakainen suora reittilento Barcelonaan kerran kuukaudessa.

Sen sijaan esimerkiksi Kuopiosta pääsee lähes 270 kohteeseen Helsinki-Vantaan kautta. Mutta maakuntien kenttien pelastus olisi Finavian mielestä Stopover-matkailu.

– Kaikkein paras skenaario on, että kun Helsinki-Vantaa on kehittynyt solmukentäksi Aasian ja Euroopan välille, niin saataisiin siitä matkailijoita myös kotimaan reiteille, sanoo Kari Savolainen.

Stopover-tuotteiden kehittäminen on haaste maakuntien matkailuyrittäjille ja kunnallisille matkailuorganisaatioille. Tähän mennessä parhaiten tässä on Savolaisen mielestä onnistuttu Kittilän seudulla, jossa ulkomaalaiset matkailijat tukevat merkittävästi kotimaan lentoreittien säilymistä.