Asfalttikoneilla pitkästä aikaa kuuma kausi – syynä bitumin alhainen hinta

Kulunut kausi on ollut suotuisa tien asfaltoinnille. Kilometrejä on kertynyt koneille viime vuosia enemmän, koska bitumin alhainen hinta on pudottanut asfaltin hintaa ja syksykin on ollut vähäsateinen. Korjausvelkaa on kuitenkin valtavasti, eivätkä leudot talvet helpota tilannetta.

liikenne
Valtatie 13:n asfaltointia syksyisessä kelissä.
Juha Kemppainen / Yle

Ajoteitä on saatu asfaltoitua tänä vuonna viime kesiä enemmän koko maassa. Esimerkiksi Pohjanmaan maakunnissa uuden asfaltin on saanut pintaansa nyt yli 350 kilometriä maantietä. Määrä on noin 70 kilometriä enemmän kuin viime vuonna.

– Viiden viime vuoden aikana määrät ovat olleet vielä tätäkin pienempiä, vain noin 220–270 kilometriä, kertoo insinööri Timo Kulmala Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Syynä suhteellisen hyvään kesään on asfaltin alempi hinta ja vähäsateinen syksy. Esimerkiksi bitumi on ollut noin 15 prosenttia edullisempaa kuin viime vuonna, mikä on laskenut myös asfaltin hintaa.

Korjausvelkaa on maanteillä kuitenkin paljon, ja leudot talvet hankaloittavat tilannetta entisestään. Esimerkiksi viime talven tuomat tievauriot yllättivät laajuudellaan.

– Korjattavaa löytyy joka paikasta ja mikäli talvet jatkuvat tällaisina leutoina, niin lirissä ollaan, jos rahaa ei tule lisää. Jos on oikein lämmin talvi ja tiet ovat paljaana ja märkinä ja nastarenkaat rapsuttelevat niitä, niin tiet menevät aika nopeasti huonoon kuntoon, Kulmala harmittelee.

Viimeiset asfaltoinnit käynnissä

Tänä vuonna pohjalaismaakunnissa on turvauduttu entistä useammin remix-asfaltointimenetelmään, joka on halvempi tapa. Siinä käytetään pääosin tien vanhaa päällystettä, jonka sekaan lisätään vain 25 prosenttia uutta asfalttimassaa. Näin tehdään parhaillaan myös valtatie 13:lla Kokkolan ja Alavetelin välillä.

– Uuden asfaltin tarve on tällä kohteella noin 25–30 kiloa neliölle. Jos laitettaisiin pelkkä uusi päällyste, määrä olisi 100 kiloa neliölle eli tässä tulee merkittävä säästö, kertoo työmaapäällikkö Ismo Lehtimäki Lemminkäinen Infrasta.

– Kyllä se kestää kulutusta varmasti yhtä hyvin kuin perinteinen massapintauskin, mutta kantavuuttahan tämä ei juuri lisää. Eli jos tiessä on hirveästi vaurioita, niin silloin vaaditaan massapintaus tai jopa rajumpia toimenpiteitä, kuten sekoitusjyrsintää ja massanvaihtoa, kertoo ELY-keskuksen insinööri Timo Kulmala.

Valtatie 13:n päällystysurakka on tämän kesäkauden viimeinen pohjalaismaakunnissa. Suunnitteilla on jo ensi vuosi, vaikka rahoitus on edelleen auki.

– Jos hyvin käy, päästään ensi vuonnakin 300–350 kilometriin. Tai jos rahaa on, me kyllä teetetään enemmän ja urakoitsijat tekevät, mutta se on määrärahoista kiinni, Kulmala sanoo.