Koe uusi yle.fi

Loppuraportti vahvistaa: BUK-ohjus räjäytti malesialaiskoneen Ukrainassa

 Lautakunnan mukaan matkustajat, jotka eivät kuolleet ohjuksen räjähdyksestä, vaipuivat tajuttomuuteen hetkessä.

Ulkomaat
Malaysia Airlinesin koneen uudelleen rakennettu hylky oli esillä, kun hollantilainen tutkijaryhmä julkaisi onnettomuusraporttinsa 13. lokakuuta 2015.
Hollannin turvallisuuslautakunta kertoi MH17-koneen turman tutkinnasta.

Malesialaiskoneeseen osui venäläisten valmistama BUK-ohjus Itä-Ukrainan ilmatilassa, hollantilaisen turvallisuuslautakunnan loppuraportti vahvistaa. Ohjus ammuttiin maasta ilmaan.

– Kone syöksyi maahan sen seurauksena, että taistelukärki räjähti ohjaamon ulkopuolella, sen vasemmalla puolella. Taistelukärki sopii BUK-ilmatorjuntaohjusjärjestelmässä käytettäviin ohjuksiin. Ohjuksen räjähtäessä koneen etuosa repeytyi irti, lautakunnan puheenjohtaja Tjibbe Joustra kertoi.

Lautakunnan mukaan ohjus räjähti vajaan metrin päässä koneesta, ja ohjaamon henkilökunta kuoli välittömästi. Lautakunta on pystynyt tunnistamaan ohjuksen BUK:iksi ohjaamossa kuolleiden kolmen henkilön ruumiista löydettyjen ohjuksen palasten ja maalijälkien perusteella. Lautakunnan mukaan se oli 9M38-sarjan ohjus.

Lautakunta ei ota kantaa siihen, kuka ohjuksen ampui. Se ei myöskään osoita ohjuksen tarkkaa laukaisupaikkaa, mutta se laukaistiin Venäjä-mielisten kapinallisten hallitsemalta alueelta. Länsimaat ovat pitkään olleet vakuuttuneita siitä, että ohjuksen ampuivat Venäjä-mieliset kapinalliset.

Lautakunnan mukaan matkustajat, jotka eivät kuolleet ohjuksen räjähdyksestä, vaipuivat tajuttomuuteen hetkessä. Koneen palaset putosivat 50 neliökilometrin suuruiselle alueelle.

"61 lentoyhtiötä lensi Itä-Ukrainassa"

Tutkijalautakunnan mukaan lentoyhtiön olisi pitänyt olla tietoinen Itä-Ukrainan ilmatilan vaaroista. Toisaalta useat lentoyhtiöt jatkoivat Itä-Ukrainassa lentämistä käynnissä olevasta aseellisesta konfliktista huolimatta. Kolme muuta konetta oli MH17-lennon läheisyydessä, kun se katosi tutkasta.

– Lähes kaikki lentoyhtiöt lensivät alueen yli. Kukaan ei uskonut, että konflikti aiheuttaisi vaaraa siviilikoneille, lautakunnan puheenjohtaja Tjibbe Joustra sanoi.

Tutkijalautakunnan mukaan 61 lentoyhtiötä lensi Itä-Ukrainan ilmatilassa. Sen mielestä Ukrainan olisi pitänyt sulkea ilmatilansa siviilikoneilta aseellisen konfliktin vuoksi.

– Ukrainan viranomaisilla olisi ollut riittävästi syitä sulkea Itä-Ukrainan ilmatila varotoimenpiteenä.

Venäjä: Ohjus ei Venäjän käytössä

Myös venäläinen BUK-ohjuksia valmistava Almaz-Antei -yhtiö kertoi aiemmin tiistaina, että malesialaiskoneen pudottanut ohjus oli mallia 9M38. Se kertoi lopettaneensa sen valmistuksen vuonna 1986. Sen mukaan Ukrainan armeijalla on käytössään kyseisiä ohjuksia, mutta Venäjällä ei.

Hollantilainen turvallisuuslautakunta on tutkinut onnettomuutta 15 kuukautta. Lehdistötilaisuudessa esiteltiin Boeing 777 -koneen hylky, jonka tutkijat rakentaneet onnettomuuspaikalta löytämistään koneen osasista.

Kaikki MH17-lennolla olleet 298 ihmistä kuolivat, kun Malaysia Airlinesin kone räjähti Itä-Ukrainan ilmatilassa heinäkuussa 2014.

Lähteet: Reuters, AFP, AP