1. yle.fi
  2. Uutiset

Merikarhu lähtee Välimerelle – laivan kannelle joutuminen voi olla pelastus tai pettymys

Rajavartiolaitoksen Merikarhu jättää vuoden alussa kotisatamansa. Suomenlahden valvonta vaihtuu Turkin ja Kreikan välisen merirajan tarkkailuun. Kyytiin voidaan poimia kerralla jopa satoja Egeanmerellä laittomasti liikkuvia.

Kotimaan uutiset
Merikarhu.
Merikarhu.Mika Hentunen / Yle

Suomi tekee merkittävän panostuksen EU:n ulkorajavalvontaan, kun Välimerelle lähetetään tähän asti suurin alus. Vartiolaiva Merikarhu lähtee alkuvuodesta liikkeelle EU:n rajaturvallisuusviraston Frontexin pyynnöstä. Merikarhu valvoo liikennettä Kreikan ja Turkin välisellä merialueella, estää ihmissalakuljetusta ja toimii meripelastustehtävissä.

Merikarhun tehtävänä on tavoittaa jokainen laittomasti Euroopan alueelle pyrkivä. Seuraava etappi on Kreikkaan perustettava järjestelykeskus.

– Heidät viedään perustettaviin hotspotteihin, jossa heidän asiansa tutkitaan. Aika nopeassa tahdissa pyritään siihen, että ne ihmiset, jotka eivät täytä turvapaikkakriteereitä, jotka eivät ole todellisessa vaarassa, heidät voidaan palauttaa ja käännyttää mahdollisimman nopeasti, sanoo sisäministeri Petteri Orpo (kok.).

Aiemmin pakolaisia on tuotu Kreikan aluevesiltä rantaan. Heitä ei ole rekisteröity ja he ovat jatkaneet matkaa Eurooppaan. Osa heistä on päätynyt Suomeen asti.

Väkivaltaan ja hypotermiaan varaudutaan

Merikarhu voi poimia merestä jopa 250 ihmistä. Laivaa varustetaan loppuvuoden aikana, jotta se voisi vastata tuleviin haasteisiin. Tavanomaisen 10 hengen miehistön sijasta laivalla ahertaa jatkossa 20 rajavartijaa. Heidän joukossaan on ensihoitoon erikoiskoulutettuja henkilöitä. Laivalla varaudutaan hoitamaan muun muassa meressä kylmettyneitä hypotermisiä potilaita.

Laivalla varaudutaan myös muihin erikoistilanteisiiin, kuten väkivaltaan. Etenkään salakuljettajille ei ole mieleen, jos he joutuvat tekemisiin Rajavartiolaitoksen ja muiden rajavalvontaan osallistuvien viranomaisten kanssa.

Näköyhteys Turkin mantereelta Kreikan puolelle vetää salakuljettajia puoleensa.

Jaakko Kaukanen

– Viime vuonna otettiin kiinni 10 000 salakuljettajaa. Ne eivät kiinni ottamalla lopu, uusia löytyy aina, sanoo Rajavartiolaitoksen päällikkö, kenraaliluutnantti Jaakko Kaukanen.

– Näköyhteys Turkin mantereelta Kreikan puolelle vetää salakuljettajia puoleensa. Kreikan rannikolla on röykkiöittäin kumiveneitä.

Kumiveneitä tuhotaan ihmissalakuljetuksen estämiseksi, mutta Kaukasen mukaan niitäkin löytyy aina uusia.

Seilattavana suosituin reitti Eurooppaan

Turkin ja Kreikan välisestä merialueesta on tullut turvapaikanhakijoiden tärkein reitti Eurooppaan.

Kymmeniä tuhansia ihmisiä tulee lähes viikoittain sitä reittiä.

Petteri Orpo

Tammikuun ja syyskuun välisenä aikana Europpaan saapui tätä kautta 400 000 ihmistä. Sisäministeri Petteri Orpon mukaan tulijoiden määrä ei ole vähenemässä.

– Kymmeniä tuhansia ihmisiä tulee lähes viikoittain sitä reittiä. Se on tällä hetkellä keskeinen paikka.

Merikarhun matkaan lähettäminen ei ole Suomelle ensimmäinen panostus EU:n ulkorajavalvontaan, mutta tähänastisista merkittävin. Parhaillaan Välimerellä liikkuu Rajavartiolaitoksen pienempi partiovene, joka voi evakuoida ja kuljettaa muutamia kymmeniä ihmisiä. Keväällä rajavalvonnassa avusti neljän kuukauden ajan nopea vene.

Rajavartiolaitoksen lentokone puolestaan valvoo Espanjan rannikolla Pohjois-Afrikasta tulevia laittomia maahanmuuttajia.

EU:n rajaturvallisuusvirasto Frontex korvaa EU:n ulkorajavalvonnasta aiheutuvat kulut. Merikarhun työkomennus matkoineen kestää vajaat neljä kuukautta ja maksaa 1,5 miljoonaa euroa.

Lue seuraavaksi