Suomalainen Slush Pekingissä – "Pöhinä on tullut Kiinaan"

Suomea ja muita Pohjoismaita pidetään Kiinassa yrittäjyyden mekkana, kertoo Slush Chinan toimitusjohtaja Lauri Tammi. Parhaiten bisnesideaansa kaupitellut kiinalaisyritys saikin palkinnokseen matkan juuri Suomeen.

Ulkomaat
kuulijoita istuu luentosalissa
Kiinalaiset IT-yritykset ja sijoittajat löysivät toisensa Pekingissä - suomalaisen Slushin avulla.Mika Mäkeläinen / Yle

Kiinalainen pikkuyhtiö valmistautuu koitokseen hämärässä nurkassa. Valokiilat leikkaavat salia ja musiikki peittää puheensorinan.

Li Qiang aikoo näyttää Slush-tapahtuman yleisölle, miten toimii puhetta ymmärtävä robotti ja sovellus, jolla parivuotias lapsikin osaa soittaa äidilleen.

Nelijäseninen tuomaripaneeli arvioi yrityksen esityksen ristiriitaisesti – toisen mielestä tylsä, toisen mielestä inspiroiva. Esiintyjän englannintaito on sitä luokkaa, että monilla on vaikeuksia ymmärtää häntä.

Jos Hainan Alatin Internet Technology -yhtiö pärjäisi tällä areenalla, se saisi julkisuutta ja sillä olisi parempi mahdollisuus saada kaipaamansa pääomasijoitus. Li Qiang kertoo, että reilun 400 000 euron sijoituksella irtoaisi 15 prosentin omistusosuus yhtiöstä.

Kansainvälistyminen on vaikeaa

Kiinalaiset yritykset haluavat laajentua kovaa ja kauas, mutta kansainvälistyminen ei ole niiden vahvuuksia. Suomesta maailmalle leviävä Slush-tapahtuma yrittää madaltaa rajoja.

– Kiinalaiset saavat kansainvälistä näkökulmaa ja tämä innostaa nuoria oikeasti näkemään, että heillä on muitakin vaihtoehtoja kuin vain se, että mennään isoon korporaatioon duuniin, sanoo Slush Chinan operatiivinen johtaja Piia Kuosmanen.

– He voivat pistää firman pystyyn ja voivat toteuttaa unelmiaan, Kuosmanen sanoo.

nainen ja kaksi miestä kaulailee aulassa
Kiinalaisyrityksillä on kova tarve kasvaa ja kansainvälistyä. Slush voi vielä kasvaa Kiinassa, iloitsee Slush Chinan toimitusjohtaja Lauri Tammi (kuvassa keskellä).Mika Mäkeläinen / Yle

Slush-tapahtumaan IT-yritysten ja yliopistojen täplittämälle Haidianin alueelle Pekingiin saapui tiistaina yli 1 300 kävijää. Joukossa on 340 startup-yritystä, 250 sijoittajaa ja 200 vapaaehtoista, kertoo Slush Chinan toimitusjohtaja Lauri Tammi.

Tarkoituksena on tutustuttaa ja naittaa alkutaipaleella olevia yrityksiä ja sijoittajia toisiinsa, jotta yritykset voisivat laajentaa toimintaansa nopeasti.

Pekingissä pidetty Slush oli mahdollisimman epämuodollinen ja vauhdikas yritystapahtuma, aivan toista kuin mihin Kiinassa on totuttu.

Perinteisesti kiinalaiset konferenssit ovat jäykkiä tilaisuuksia ja bisnessuhteita hiotaan mieluiten kahden kesken teen tai illallisten merkeissä.

– Pöhinä on tullut Kiinaan, Tammi innostuu ja kertoo, että heitä on pyydetty järjestämään vastaavia tapahtumia jo ympäri Kiinaa.

Kiinassa kaikki haastavaa ja kaikki mahdollista

Pekingin Slush-tapahtuma tarjosi myös suomalaisyrityksille mahdollisuuden verkostoitua Kiinaan. Kotimaan maine ainakin on kunnossa.

Kaikki kiinalaiset puhuvat tällä hetkellä yrittäjyydestä, Tammi sanoo ja kehuu, että juuri Suomea ja muita Pohjoismaita pidetään Kiinassa yrittäjyyden mekkana.

Kiinassa markkinat ovat niin valtavat, että Slushin väki haluaa houkutella suomalaisyrityksiä rohkeasti itään.

– Sanotaan, että Kiinassa kaikki on haastavaa, mutta kaikki on mahdollista, Tammi sanoo.

Hänen mielestään suomalaisilla olisi myös paljon opittavaa Kiinasta.

– Asenne tekemiseen, ahkeruus, ei pidä luovuttaa ja pitää uskoa siihen mitä tekee, Tammi luettelee.

Luovuttaa ei aio myöskään se piskuinen kiinalaisfirma, jonka myyntipuhe ei Slushissa menestynyt. Parhaiten tuomariston kuitenkin vakuutti rahoitusalan riskinhallintaratkaisuja myyvä Data Finance, joka pääsee voittonsa myötä suuremmille sijoitusapajille.

Data Finance nähdään kuukauden kuluttua Helsingin Slush-tapahtumassa, joka ainakin vielä tänä vuonna on paljon Pekingin Slushia laajempi.