Suomalaistutkija: Faktat eivät lopeta keskustelua malesialaiskoneen ampumisesta

Itä-Ukrainassa tapahtuneesta malesialaisen matkustajakoneen alasampumisesta on tullut kansainvälispoliittinen kiista, jossa Venäjä on yksin väitteidensä kanssa, sanoo tutkija. Faktojen tuominen esiin ei näytä lopettavan väittelyä syyllisistä.

Ulkomaat
Malesialainen lentokone
Hollannin turvallisuuslautakunnan esittämä animaatio näyttää MH17-koneen viimeiset hetket.

Erikoistutkija Tommi Koivula Maanpuolustuskorkeakoulun sotataidon laitokselta toteaa, että malesialaisen matkustajakoneen alasampumisesta on tullut kansainvälinen kiista, jossa Venäjä on yksin väitteidensä kanssa.

– Loppujen lopuksi faktojen toteaminen ja niiden nostaminen esiin ei välttämättä tyhjennä tätä keskustelua, Koivula sanoo.

Tragedian tutkijalautakunta julkisti tiistaina Hollannissa raporttinsa. Sen mukaan koneeseen osui Itä-Ukrainassa venäläisvalmisteinen BUK-ohjus.

Tapauksesta on meneillään rikostutkinta. Sen rinnalla jatkuu muun maailman ja Venäjän välinen kiistely syyllisistä, arvioi erikoistutkija Koivula.

– Tässä ei tullut vielä viimeistä sanaa. Näyttää siltä, että malesialaiskoneen alasampumisesta on tullut kansainvälispoliittinen kysymys, jossa länsimaat katsovat hyvinkin yksimielisesti, että ohjusiskun takana olivat joko Venäjän asevoimat tai Venäjän tukemat separatistit Itä-Ukrainassa. Venäjä taas on hyvin johdonmukaisesti syyttänyt Ukrainan asevoimia tästä tapauksesta.

Venäjä jatkoi tiistaina Ukrainan syyttämistä

Tiistaina Venäjän valtion omistama asetehdas julkisti oman raporttinsa. Asetehtaan mukaan koneen tuhonnut ohjusmalli ei ole enää Venäjän armeijan käytössä, mutta Ukrainan asevoimat käyttää sitä. Lisäksi Venäjä väittää, että ohjus ammuttiin Ukrainan hallinnassa olleesta kylästä.

– Venäjän on omasta näkökulmastaan hyvinkin tarkoituksenmukaista esittää asia niin, että heidän syyllisyytensä ei nousisi, vaan pikemminkin osoittaa muita tahoja. Se on heidän näkökulmastaan ihan ymmärrettävää ja johdonmukaista, mutta aika yksin Venäjä näyttää jäävän omien argumenttiensa kanssa tässä keskustelussa, sanoo Koivula.

Koivula toteaa, että malesialaiskoneen tragedia jättää syvän arven Venäjän ja muiden osallisten valtioiden välille. Kaikki koneessa olleet 298 ihmistä kuolivat. Suurin osa uhreista oli hollantilaisia, toiseksi eniten uhrien joukossa oli Australian kansalaisia.

– Tämä jättää varmasti aika pitkäaikaisen haavan. Tämä on tulkittu Hollannissa, Australiassa ja Malesiassa Venäjän haluttomuudeksi olla riittävästi yhteistyössä asian selvittämiseksi. Kun kuolonuhreja oli useampi sata, niin epäilemättä tämä kuormittaa näiden maiden suhteita pitkälle tulevaisuuteen.