Hyljeksitty taiteilija maksoi kampaajalaskut tauluillaan – nyt teokset mullistavat taidehistoriaa

Iäkäs Pablo Picasso harmitteli, ettei ehtinyt tuntea italialaistaiteilija Carol Ramaa. Rama on jäänyt tuntemattomaksi myös suurelle yleisölle, vaikka hänen taiteensa on mullistavaa. Espoon modernin taiteen museo EMMA esittelee Carol Raman suurnäyttelyssään.

kulttuuri
Carol Rama.
Pino Dell’Aquila / Carola Rama

– Näyttelyn kokoaminen oli vaikeaa. Carol Raman töitä löytyi kampaamoista, suutareilta, lähikauppiaalta – omalaatuisista paikoista, usein hyvin huonokuntoisina. Rama maksoi teoksillaan jokapäiväiset ostoksensa.

Kuraattori Paul Preciado kuvailee värikkäästi perustyötä, jota vaadittiin Emmassa avautuneen Carol Rama -näyttelyn syntymiseksi. Torinossa koko ikänsä asunut Carol Rama ei kuulunut kuvataiteen kaanoniin eikä saanut tunnustusta kuin vasta elämänsä loppuvaiheessa.

Bricolage 1967
Tommaso Mattina

Tämän takia kenelläkään ei ollut kokonaiskuvaa Carol Raman urasta ja taiteesta. Hänen teoksiaan ei ole taidemuseoiden tai gallerioiden kokoelmissa. Niitä piti lähteä etsimään yksityishenkilöiden kodeista.

– Carol Raman tuotannon kokonaismäärää ei tiedä kukaan. Teoksia on ehkä 1 000, kukaties jopa 3 000.

Ramaan iskettiin pornografian leima

Carol Raman taiteilijanura oli poikkeuksellisen pitkä. Hän aloitti maalaamisen 1930-luvulla Mussolinin fasistien valtakaudella. Viimeiset työt valmistuivat 2000-luvun alussa, kun taiteilija oli jo lähes 90-vuotias.

Carol Rama teki taidetta, vaikka jäi vaille tunnustusta.

– Hänen ensimmäinen näyttelynsä kiellettiin. Italian fasistihallitus sensuroi teokset ja monet niistä tuhottiin. Raman teoksia pidettiin pornografisina ja julkeina. Hän sai stigman, joka varjosti hänen uraansa aina 1980-luvulle asti, sanoo kuraattori Paul Preciado.

Appassionata 1940
Gonella

Carol Rama kuvaa varhaisissa 1930–40-luvun vesiväritöissään seksuaalisuutta, naisen ruumista ja sairautta. Hänen äitinsä kärsi mielenterveysongelmista ja joutui sairaalahoitoon. Tyttären maalaukset ovat kuin päiväkirja noilta ajoilta.

– Teokset ovat kaikkea muuta kuin pornografisia. Ripustimme ne omaan, intiimiin huoneeseensa ja sinne syntyi lähes sakraali tunnelma, kuvailee museonjohtaja Pilvi Kalhama Raman varhaistuontantoa.

Perheen tragediat näkyvät Raman myöhemmissäkin teoksissa. Hänen isänsä päätyi itsemurhaan, kun hänen omistamansa polkupyörätehdas meni konkurssiin. Carol Raman vuosikymmeniä myöhemmin polkupyörän sisäkumeista toteuttamat veistokset saavat selityksensä.

"Silmieni edessä on jotain ainutlaatuista"

Espoon modernin taiteen museossa EMMA:ssa nähdään laajin Carol Raman taidetta esittelevä näyttely. Mukaan on valikoitunut 200 teosta kahdeksalta vuosikymmeneltä. Emma otti pienoisen riskin toteuttamalla laajan näyttelyn taiteilijalta, jota suuri yleisö ei tunne.

– Onhan tämä hieman uskaliasta. Uskon kuitenkin, että uudet ilmiöt kiinnostavat yleisöä. Katsojalla on nyt mahdollisuus ensimmäisten joukossa löytää taiteilija, jota ei vielä tunneta, sanoo museonjohtaja Kalhama.

Merkittävän taiteilijan löytäminen on järisyttävä elämys myös taiteentutkijalle.

– Olen työskennellyt taiteen parissa yli 20 vuotta. Olen vieraillut lukuisissa työhuoneissa ja nähnyt valtavasti teoksia. Kun vuonna 2012 astuin Carol Raman studioon, tajusin välittömästi, että silmieni edessä on jotain ainutlaatuista – ensiluokkaista taidetta, jota juuri kukaan ei ollut nähnyt. Se oli uskomatonta!

Paul Preciado päätti samantien, että Carol Raman työt on saatava esille, niistä on rakennettava suurnäyttely.

Nykytaiteilija aikana, jolloin nykytaidetta ei vielä ollut

Täysin vaille tunnustusta Carol Rama ei jäänyt elinaikanaan. Hänen naiseutta ja seksuaalisuutta tutkivat teoksensa saivat uuden tulkinnan, kun feminististinen liike syntyi 1970-luvulla.

Presagi di Birnam 1970
Museo del Novecento

– Rama itse ei koskaan julistautunut feministiksi. Hänen teoksensa ovat kuitenkin vaikuttaneet moneen aikamme merkittävimpään feministitaiteilijaan Cindy Shermanista Ida Applebrookiin, sanoo museonjohtaja Kalhama.

Raman töitä on ollut esillä myös monissa yhteisnäyttelyissä hämähäkki-veistoksistaan tunnetun Louise Bourgeoisin kanssa.

– Carol Rama oli nykytaiteilija aikana, jolloin nykytaidetta ei vielä ollut, arvioi Kalhama.

– Hän pakottaa meidät katsomaan taidehistoriaa uudella tavalla. Taiteen kaanonista puuttuvat naiset, seksuaalivähemmistöt, muut kuin valkoihoiset taiteilijat. Taidehistoria on syytä kirjoittaa uusiksi ja mukaan on otettava Carol Raman kaltaiset tekijät, vaatii Paul Preciado.

Rama haistatti pitkät Berlusconille

Myös Italian valtio huomioi lopulta Raman. Hänelle myönnettiin vuonna 2003 Venetsian biennaalin Kultainen leijona -tunnustus. Taiteilija kuitenkin kieltäytyi kunniasta.

– Hän oli melkoinen persoona, poliittisesti epäkorrekti ja teatraalinen. Palkinnosta kuultuaan hän oli raivoissaan. Hän oli jo 85-vuotias, ja tunnustus tuli aivan liian myöhään. Carol Rama haistatti pitkät palkinnon luovuttaneelle Silvio Berlusconille, muistelee Paul Preciado.

Carol Rama menehtyi kotonaan Torinossa syyskuun lopussa, vain kolme viikkoa ennen Emman näyttelyn avajaisia. Hän oli 97-vuotias.

Lusinghe 2003
Andy Keate