1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Terävä sora puhkoo metsästäjien autonrenkaita – "Tiestö on hoidettu laatuvaatimusten mukaan"

Terävät sorapalaset ovat aiheuttaneet rengasrikkoja Suomussalmella. Epäilyksen viittaa on asetettu tien kunnossapidosta vastaaville, mutta ELY-keskuksesta vakuutetaan tien hoitoon käytettävän soran olevan laatuvaatimusten mukaista.

Kuva: Anssi Leppänen / Yle

Suomussalmella autojen renkaat ovat olleet kovalla koetuksella, väittävät hirvimetsällä olevat miehet. Pahimmillaan renkaita on mennyt puhki jopa neljältä metsästäjältä samasta porukasta. Syynä ovat olleet terävät soramurskeen palaset, jotka ovat tarttuneet renkaiden uriin. Metsästäjät epäilevät, että soratiellä on käytetty mursketta, joka ei täytä asetettuja laatuvaatimuksia.

ELY-keskuksen tiestön hoidosta ja ylläpidosta vastaava yksikön päällikkö Markku Tervo sanoo, että tienpidollisesti kaikki on kohdallaan ja Suomussalmella käytetty soramurske on kooltaan pientä ja täyttää laatuvaatimukset.

– Suomussalmella on soraa juuri levitetty tuolle kyseiselle Kiantaniemen tieosuudelle. Ennen kuin se uppoaa kunnolla tienpintaan voi olla mahdollista, että renkaan uraan menee soramursketta, joka hajottaa renkaan.

– Tienpidollisten valitusten syynä voivat olla myös muut syyt, joita en lähde kommentoimaan. Tiestö on kuitenkin hoidettu laatuvaatimusten mukaan, täsmentää Tervo.

Ei mikään poikkeustilanne

Suomussalmella Ämmän Huolto-osassa on rikkoutuneita renkaita korjattu päivittäin.

– Tässä ei ole mitään ihmeellistä, samanlainen tilanne on ollut jo vuosia. Kalliomurske ja terävät kivet ovat rengasrikkojen yleisin syy. Toki rikkoontuneissa renkaissa on ollut mukana myös ruuveja ja nauloja, kertoo yrittäjä Petri Himanen.

Suomussalmella on soraa juuri levitetty tuolle kyseiselle Kiantaniemen tieosuudelle.

Markku Tervo

Rengasrikon riskiä voi lisätä myös ajotyyli.

– Jos vauhtia on enemmän, on mahdollista, että vaurioita syntyy helpommin. Tietysti kaikki vaikuttaa kaikkeen. Poikkeuksellisia rengasrikot eivät ole ja varsinkin kesäaikaan rikkoutuneita renkaita korjataan enemmän kuin talvella.

– En myöskään usko, että nykyajan renkaat olisivat helpompia rikkoutumaan. Suunta rengasvalmistajilla on turvallisuuden lisääminen, ja pitoa haetaan aikaisempaa enemmän, sanoo Himanen.