1. yle.fi
  2. Uutiset

Ensin burnout, sitten some in – yli miljoona seuraa Jaanan postauksia

Ennen matkustaminen oli Jaana Nyströmin, 54, juttu. Nyt ruutu maailmaan aukeaa rintamamiestalon kotisohvalta. Nainen hullaantui somesta toipuessaan loppuunpalamisesta, ja nyt Jaanalla on jo yli 1,3 miljoonaa seuraajaa. Somevinkkejä häneltä on kysynyt esimerkiksi kirjailija Paulo Coelho.

viihde
Jaana Nyström
Elina Kinos / Yle Keski-Suomi

Termi oli virallisesti työperäinen masennus. Siihen jyväskyläläinen Jaana Nyström sairastui, kun hän oli vuosien varrella onnistunut haalimaan itselleen 2,5 ihmisen työt matkatoimistossa.

Sairausloman jälkeen paluu työpaikalle tuntui mahdottomalta, ja hän päätti hypätä tyhjän päälle – ja hän päätyi pohjalle.

– Tunsin olevani epäonnistunut ihminen, olin epäonnistunut työssäni, koko elämässäni. Itkeskelin kotona ja koin, ettei minusta ole mihinkään.

Puolitoista vuotta Jaana pyöriskeli itsesäälissä, masennuksessa ja uupumuksessa. Sitten hän päätti, että omat jalat täytyy löytää, samoin kuin se minä, mikä sairastaessa katosi.

Hän kävi työvoimatoimiston yrittäjyyskurssin, mutta omat siivet eivät vielä tuntuneet kantavilta. Hän lähti vielä matkailualan kurssille, jossa hän yhtäkkiä huomasi opettavansa sosiaalisen median taitoja muille oppilaille, vähän opettajallekin.

– Tajusin, että minähän olen aina tykännyt opettaa, kouluttaa muita.

Digimaailma lakaisi jalat alta

Vähitellen Jaana alkoi unohtaa pelkän matkailun.

– Sukelsin entistä syvemmälle someen ja huomasin, hitsi, täähän on kivaa.

Jaanan mielestä some tarjoaa suorastaan mielettömät mahdollisuudet henkilö- ja yritysbrändäykseen, tiedonhankintaan sekä markkinointiin. Hän alkoi oikein tosissan tutkimaan eri kanavia.

Tunsin olevani epäonnistunut ihminen, olin epäonnistunut työssäni, koko elämässäni.

Jaana Nyström

Lopullinen niitti tulevaisuuden suunnalle oli Google+ lanseeraus kesäkuussa 2011.

– Pääsin ensimmäisten joukossa sisään. Se lakaisi jalat alta.

Jaana alkoi nähdä somessa valtavan mahdollisuuden: ilmaiseksi tai hyvin minimaalisilla kuluilla, vain olemalla läsnä sosiaalisessa mediassa kuka tahansa voi markkinoida itseään ja osaamistaan.

– Mieleen tuli heti pienet tai aloittavat yrittäjät, tällaiset kuin minä itse.

Nyt Jaana opettaa yrittäjiä brändäämään itseään ja yritystään ja saamaan silmäpareja sosiaalisessa mediassa.

Paulo Coelho pyysi someapua

Halssilan kotikonttorista Jaana on itse avannut ruudun välityksellä koko maailman itselleen.

Olen käynyt videopuhelua Cernin tiedemiesten kanssa ja keskustellut Anthony Bourdainin kanssa.

Jaana Nyström

– Olen käynyt videopuhelua Cernin tiedemiesten kanssa ja kysynyt tunnetulta yhdysvaltalaiselta kokilta Anthony Bourdainilta, että miltä suomalainen snagariruoka maistui, kun vieraili Suomessa.

Maailmankuulu kirjailija Paulo Coelho on puolestaan pyytänyt Jaanalta sometusvinkkejä.

– Hän ihmetteli, että miten minulla voi olla niin paljon plussia ja jakoja, mitä hänen pitäisi tehdä. Neuvoin käyttämään hästägejä, editoimaan vähän ja välttämään twiittimäisiä postauksia.

Suomen seuratuin nobody

Jaana esittelee itseään Suomen seuratuimmaksi nobodyksi, ei keneksikään. Aika harva häntä vielä kadulla tunnistaa, vaikka somessa hänellä on 1,3 miljoonaa seuraajaa, enemmän kuin kenelläkään muulla koko Suomessa.

Olen itse käynyt kantapään kautta sen tien.

Jaana Nyström

– Olen itse käynyt kantapään kautta sen tien. Tiedän, miten siellä ollaan, menestytään ja millaista sisältöä pitää tuottaa.

Työtä etsivää hän kannustaa seuraamaan somessa oman alan ihmisiä ja olemaan itsekin aktiivinen.

– Bilekuvia ei kannata jakaa, vaan brändätä omaa itseä, tuoda esille, mitä on työkseen tehnyt ja mitä osaa. Netistä voi hakea oman alan artikkeleita ja jakaa niitä.

Yrityksen perustamiseen hän sen sijaan kehottaa hakemaan neuvoja: tietoa ja apua on tarjolla, vieläpä varsin helposti.

– Omalla taipaleellani huvittaa, että liiketoimintasuunnitelman tekemistä painotetaan, mutta jos aikoo toimia asiantuntijana, eihän sitä voi tietää, pitää ensin luoda kysyntä.

Harvalla aloittavalla yrityksellä on kassassa rahaa, jota voisi käyttää markkinointiin. Jaanaa kummastuttaakin, että hirveän harvalla yrittäjille suunnatulla kurssilla opetetaan sometaitoja.

Jaana Nyströmiä haastatteli Elina Kinos.

Lue seuraavaksi