Robottiautoja testataan tulevaisuuden Tunturi-Lapissa?

Valtatie 21 Kolarin ja Muonion välissä halutaan varustaa älyliikennettä varten. Tien peruskorjaamisen aikana tielle aiotaan asentaa erilaisia antureita, jotka välittävät autoihin reaaliaikaista tietoa esimerkiksi tien kunnosta tai sääolosuhteista. Tavoitteena on testata automaattisia ja myöhemmin robottiautoja Tunturi-Lapissa.

liikenne
auton keula
Saksalaisen autonvalmistaja Daimlerin itseohjautuva malli F015 Las Vegasin messuilla USA:ssa 2015.Andrej Sokolow / EPA

Älytiellä kulkevat autot välittäisivät tietoa toisilleen.

– Jos esimerkiksi ajan porokolarin, seuraava auto saa tiedon siitä ja jarruttaa jo ennen kuin kuljettaja ehtii, Tunturi-Lapin Kehityksen toimitusjohtaja Reija Viinanen sanoo.

Lähitulevaisuudessa älytekniikalla varustettu tie lähettäisi reaaliaikaisesti tietoa aura-autoille siitä, missä tarvitaan vaikka hiekoitusta tai aurausta.

Valtatie 21:n peruskorjausta suunnitellaan parhaillaan. Peruskorjauksen aikana noin 70 kilometriä tiestä varustettaisiin älytekniikalla.

– Älyhärpäkkeet ovat pieni osa tien peruskorjauksen kustannuksista, Viinanen sanoo.

Tien peruskorjaukselle ei ole vielä rahoitusta. Viinanen toivoo, että tie korjattaisiin pian ja se saisi älytekniikan jo lähivuosina.

Aura-auto ilman kuljettajaa

Älytekniikalla varustettu tie on osa Aurora-hanketta. Hankkeeseen kuuluu myös suljettu automaattisten ajoneuvojen testausalue Muonion Olokselle. Lapland Proving Groundin testialueella voidaan kokeilla esimerkiksi ilman kuljettajaa liikkuvia aura-autoja ennen kuin niitä tuodaan julkisen liikenteen sekaan.

Tulevaisuudessa valtatie 21:llä ja Oloksella voitaisiin testata automaattisia ajoneuvoja ja myöhemmin robottiautoja talviolosuhteissa.

Autoteollisuus sijoittaa valtavia summia rahaa älykkäiden, automaattisten ajoneuvojen kehittämiseen.

– Autoteollisuus sijoittaa arviolta 70 miljardia euroa tutkimus- ja kehittämistyöhön vuoteen 2030 mennessä. Tuolloin globaaleilla markkinoilla on arviolta 44 miljoonaa autonomista ajoneuvoa, Viinanen sanoo.

Osan tästä suuresta rahapotista halutaan kulkeutuvan Tunturi-Lappiin. Viinanen ei kuitenkaan arvioi sitä, kuinka paljon rahasta voisi tulla esimerkiksi paikallisille yrityksille.

Liikenteen uskotaan mullistuvan automaation ja robotiikan ansiosta tulevaisuudessa.

– Kyse on kolmannesta teollisesta vallankumouksesta. Tulevaisuudessa liikkuminen muuttuu, kun myös aivan uudet käyttäjät voivat kulkea automaattisilla autoilla. Sellaisia ovat esimerkiksi lapset, vammaiset ja jopa humalaiset. Tarvitaanko ajo-oikeutta, jos auto ajaa itsestään, Viinanen kysyy.

Aurora-hankkeessa ovat mukana Tunturi-Lapin Kehitys ry:n lisäksi Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Maanmittauslaitos, Ilmatieteen laitos, ITS Finland ry, HERE, Roadscanners Oy ja Lapland Proving Ground Oy.

KORJATTU 14.10. klo 16:57 Peruskorjauksen aikana noin 70 kilometriä tiestä varustettaisiin älytekniikalla, eikä 20 kilometriä kuten jutussa aiemmin virheellisesti väitettiin.