Surkeat tiet aiotaan kunnostaa – "Pelkästään kuoppia ei käydä paikkaamassa"

Suomen tieverkko on todella kehnossa kunnossa. Nyt koko maan tieverkko aiotaan korjata kunnolla liikennöitävään kuntoon. Kohta se olisi ollut jo mahdotonta.

Kotimaa
Auto tiellä.
Myös soratiet ovat näillä säillä koetuksella kovan pintakelirikon vuoksi.Jarkko Riikonen / Yle

Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen kiertää Suomea positiivinen viesti tuomisenaan. Tie- ja rataverkko pannaan kuntoon. Vehviläinen korostaa, että nyt keskitytään perusväylän pitoon ja ennen kaikkea myös alempaan tieverkkoon, sorateihin.

– Pyrimme saamaan koko Suomen tieverkon kunnolla liikennöitävään kuntoon. Pelkästään kuoppia ei käydä paikkaamassa, vaan katsotaan, että myös biotalouteen ja maatalouteen liittyvä alempi tieverkko on siinä kunnossa, että on hyvä elää ja liikkua.

Vehviläinen on saanut esimerkiksi Kainuun päättäjiltä toivelistan liikenneyhteyksien kehittämisestä. Listalta löytyvät muun muassa valtatie 22:n, valtatie 5:n sekä Kajaanin ja Sotkamon välisen seudullisen yhteysvälin parantaminen. Vehviläinen ei lupaa suoraan, että toiveet toteutuvat.

– Lista voidaan ottaa mukaan, mutta on eri asia mitä sen kanssa tehdään. On selvää, että tämän hallituskauden aikana keskitytään perusväylän pitoon eli korjausvelan selättämiseen. Voisi sanoa, että talossa alkaa jo katto vuottaa, joten paikataan se katto ennen kuin lähdetään tekemään lisärakennuksia.

Kaikki rahat on siirretty samaan koriin

Korjausvelan määräksi on Suomessa arvioitu 2,5 miljardia euroa. Tällä summalla tie- ja rataverkko olisi Vehviläisen mukaan sinä kunnossa kuin pitäisi olla. Korjausvelasta puolet on rataverkon ja puolet tieverkon tarvitsemaa rahaa.

– Esimerkiksi Savonradan peruskunto on tällä hetkellä hyvä. Radan laajentaminen tai siihen liittyvät korjaukset ovat hankeinvestointeja ja niihin ei ole tällä hallituskaudella ainakaan budjettipohjaista rahaa. Se on taas asia erikseen, jos keksitään jotain muita rahoituslähteitä, mutta se on ehkä paljon pidemmässä viivassa se, Antti Vehviläinen toteaa.

Kuvassa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ylijohtaja Matti Räinä ja Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen.
Kunnostettavien kohteiden kriteerit selviävät lähiviikkojen aikana. Näin ennakoivat Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ylijohtaja Matti Räinä ja Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen. Tiia Kohonen / Yle

Uusia hankkeita ei siis aloiteta, vaan kaikki rahat on siirretty tie-ja rataverkon kunnostamiseen. Vehviläisen mukaan kyse on useista sadoista miljoonista lisäeurosta.

– Sitä ei varmasti kukaan kiellä, miten huonossa kunnossa Suomen tieverkko on. Viimeisen 10 vuoden aikana on keskitytty vain pääverkon ja erittäin vilkkaasti liikennöidyn verkon ylläpitoon, koska rahaa on ollut niin vähän. Varsinkin täällä Kainuussa se näkyy ja tuntuu persauksissa.

Talossa alkaa jo katto vuottaa, joten paikataan se katto ennen kuin lähdetään tekemään lisärakennuksia.

Antti Vehviläinen

Vehviläinen odottaa, että hallitus antaa lähiviikkojen aikana kriteerit, joiden perusteella korjausvelkaa lähdetään torjumaan. Tämän jälkeen paikallinen ELY-keskus vie asioista eteenpäin.

– Ensimmäiset tähän työhön osoitetut rahat on osoitettu vuodelle 2016. Periaatteessa, jos kaikki menee hyvin, niin kutsutusti kuokka menee maahan 1. tammikuuta. Tosin se taitaa olla pyhäpäivä, Vehviläinen naurahtaa.