Verkkoasiointi kadotti Kelan palautuskuoret tiskeiltä

Kansaneläkelaitoksen asiakkaat ovat kiinnittäneet huomiota palautuskuorten katoamiseen Kelan toimistoista. Asiakkaita patistetaan yhä enemmän hoitamaan asiansa sähköisesti.

Kotimaa
Henkilö painamassa vuoronumeronappia.
Yle

Kelan postituskuoret eli vastauskuoret, joissa postimaksu on valmiiksi maksettu, ovat poistuneet jo monin paikoin. Viime toukokuusta lähtien asiakkaat ovat huomanneet kuorien vähentyneen.

– Meillä on aikamoiset säästöpaineet. Kuorille on olemassa hyvin korvaavia palveluita, kertoo Kelan etuusjohtaja Anne Neimala.

Verkkoasioinnin suosio on kasvanut myös Kelassa viime vuosina räjähdysmäisesti. Jo yli puolet Kelaan tulevasta postista kulkee sähköisesti. Kelassa halutaankin kannustaa ihmisiä kääntymään yhä enemmän verkkoasioinnin puoleen.

Kelan hakemuksiin vaaditaan usein liitteitä. Neimalan mukaan myös ne kulkeutuvat perille netin välityksellä.

– Jos nettiä ei ole käytössä, katsomme asiakkaan kanssa muita keinoja toimittaa tiedot meille. Näitä ovat perinteinen posti tai Kelan toimistoon papereiden tuominen. Aika monissa asioissa riittää silti myös suullisesti kerrottu tieto.