Suomalaiselokuvan tonttuparta oli liikaa ulkomailla – lapset pelästyivät

Suomessa tehdään animaatioelokuvia entistä enemmän ja kansainvälisemmin. Angry Birdsien lisäksi suomalaiset tontut ja peikot ovat matkaamassa maailmalle. Tekeillä on esimerkiksi tontuista kertova The Gnome -elokuva.

elokuvat
The Gnome Elokuva.
Tähtihetkessä puhuttiin suomalaisen animaatioelokuvan kansainvälistymisestä ja kasvusta animaatiotutkija Tuula Leinosen ja The Gnome -elokuvaa suunnittelevan Niko Waaralinnan kanssa. Kuva The Gnome -elokuvasta.

Ensi vuonna teattereihin saapuu Rovio-peliyhtiön elokuva vihaisista linnuista, mutta Suomen animaatiostudioissa on tekeillä myös paljon muuta. Rovion jälkeen Suomen suurin animaatiostudio Anima Vitae puuhaa tv:stä tutusta Hugo-peikosta elokuvaa. Yrityksen Niko-animaatiot ovat olleet Suomen katsotuimpia elokuvia maailmalla.

Lisäksi animaatioelokuvan pariin on tulossa uusia yrittäjiä. Esimerkiksi Gnome Entertainment yrittää valloittaa maailman metsätontuilla. The Gnome -elokuvassa yhdistetään oikeaa luontokuvaa tietokoneanimaatioon. Tonttuhahmot valittiin, koska ne ovat tuttuja kaikista kulttuureista, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Niko Waaralinna Ylen aamu-tv:n Tähtihetkessä.

– Ympäri maailmaa löytyy puutarhatonttuja, joulutonttuja ja muita erilaisia tonttuja. Meidän ei tarvitse lähteä tekemään esimerkiksi Muumilaaksoa uudestaan tai kehittää kertomusta ihan alusta.

Waaralinna on kaavaillut elokuvalle kansainvälistä yhteistyötä. Siitä toivotaan olevan myös apua rahankeruussa. Elokuvan ohjaa Asterix ja viikingit -elokuvan ohjannut tanskalainen Jesper Møller.

Animaatioyleisöt kasvavat

Suomessa enää harva animaatio tehdään pelkästään kotimaisin voimin. Kaikki pitkät animaatiot ovat lähtökohtaisesti kansainvälisiä yhteistuotantoja, sanoo animaatiotutkija Tuula Leinonen.

– Koko rahoituspohja perustuu sille, että mukana on muitakin kuin suomalaisia. Animaatio ylittää helposti kieli- ja kulttuurirajat. Monet animaatiot keräävät tulonsa muualta kuin kotimaasta, sanoo Leinonen.

Digitalisaation myötä animaatiotuotanto on Suomessa moninkertaistunut ja animaatiotuotannot ovat kasvaneet. Myös koulutus on lisääntynyt. Animaation tekeminen kannattaa, sillä animaatio houkuttelee ihmisiä entistä enemmän elokuvateatteriin.

– Meillä on jo aikuisyleisöt, jotka ovat kasvaneet animaation parissa. Animaatioita ei enää mielletä lastenpiirretyiksi. Elokuvateattereihin mennään koko perheellä, sanoo Leinonen.

Brändi ennen kaikkea

The Gnome -elokuvan konseptia on kehitetty monta vuotta. Suunnitteilla on myös peleihin ja tv-sarjoihin sopiva brändi. Haaveina on kymmenen miljoonan euron budjetti ja ensi-ilta vuodelle 2018.

Animaatioelokuvia brändätään laajan tutkimustyön kautta. Pieniäkin yksityiskohtia ruoditaan tarkkaan. Ulkomaiset yhteistyökumppanit tarttuivat esimerkiksi suomalaistonttujen partaan.

– Tanskalaisten tahdosta alun perin parrakkaille tontuille tehtiin mittava tutkimus parrasta. Lapset sanoivat, että parta pois, kertoo Niko Waaralinna.

Lasten mielestä parta oli liian pelottava.