1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Kokkolan edustalla meri kätkee pohjaansa jopa satoja laivanhylkyjä – Hylyt pitäisi saada pian tutkittua

Kokkolan edustalla meri kätkee pohjaansa lukuisia laivanhylkyjä. Pelätyt, karikkoiset väylät ovat koituneet aikoinaan monen laivan kohtaloksi. Tämä meriarkeologinen perintö on kuitenkin huonosti tunnettu, ja joidenkin arvioiden mukaan hylkyjä voi olla Kokkolan edustalla jopa satoja. Museoväen toiveena on tutkia tämä kulttuuriperintö tulevina vuosina.

ilmiöt
Kuvassa vuonna 1924 haaksirikkoutuneen Marienborgin kölin osa rantaakalliolla
Petri Puskala / Yle

Keski-Pohjanmaan maakuntamuseo haluaa tutkia Kokkolan edustan merenalaiset laivanhylyt. Tankarin saaren lähistöllä tiedetään olevan ainakin noin 70 haaksirikkoutunutta laivaa, mutta todellisuudessa niitä voi olla jopa satoja.

– Kokkola on vanha merenkulkukaupunki, ja Kokkolan ympäristössä on hyvin karikkoista, rikkonaista rannikkoa. Väistämättä on käynyt niin, että koska laivaliikenne on ollut satojen vuosien aikana hyvin vilkasta, on tapahtunut myös onnettomuuksia ja laivoja on haaksirikkoutunut näihin karikoihin, kertoo konservaattori Jouni Mustonen.

Karikkoisuutensa takia Kokkola on ollut pelottava paikka.

– Meillä on ihan konkreettinen esimerkki tästä eli meillähän on täällä Tankarin saarella majakka, joka rakennettiin 1880-luvulla. Sen aikaiset virkamiehet havaitsivat, että tässä on erittäin vaarallinen alue, joka on aiheuttanut lukemattomia onnettomuuksia. Ja niin tänne alettiin suunnitella majakkaa.

Hyvin tunnettu tapaus on Marienborgin haaksirikko Västerbådan matalikolle vuonna 1924.

– Siitähän on jäänteitäkin merenpohjassa, ja läheisen Kallskärin saaren rannalla on osia aluksen kölistä.

Kartoitus tarpeen satamatöidenkin takia

Merenalaiset aarteet pitäisi saada pikaisesti kartoitettua jo senkin takia, ettei Kokkolan sataman syväväylän ruoppaaminen tuhoa kulttuuriperintöä.

– Tämä olisi hyvinkin arvokasta tietoa sekä kulttuurihistorian säilymisen kannalta että matkailun kannalta. Vireillä on muun muassa Kokkolan syväväylän ruoppaus. Edellisen ruoppauksen aikana peittyi jokin hylky ja ehkä useampiakin, mutta aikahan oli hieman eri: silloin ei vielä edellytetty tarkkoja esiselvityksiä.

Keski-Pohjanmaan maakuntamuseo laatii vuoden loppuun mennessä tutkimussuunnitelman, jonka jälkeen urakalle voidaan hakea rahoitusta.

Lue seuraavaksi