Hirvensarvet, pääkallo tai trukkilava – kromimaalaria eivät maalaustoiveet enää ihmetytä

Neljä vuotta kului, kun Janne Hautakoski tutki ja testasi erilaisia kromimaalaustekniikoita. Nyt hän on tiettävästi Suomen ainoa kromimaalausyrittäjä. Samalla asiakassuhteet laajentuivat myös taidemaailmaan, sillä maalausta halutaan auton osista, sisustukseen ja taide-esineisiin.

ilmiöt
Janne Hautakoski kromimaalattujen esineiden äärellä
Janne Hautakoski töidensä äärellä.Raila Paavola / Yle

Kaustislaisella Janne Hautakoskella on autohuoltoyritys paikkakunnan teollisuusalueella. Lisäväriä ja innostusta työhön tuo kromimaalaus.

– Vuosia olin katsellut, että pitäisi saada jokin erikoinen tuote, mitä Suomessa ei ole. Sitä löytyy ideoita internetin ihmeellisestä maailmasta.

Hautakoski arvioi olevansa ainut kromimaalausyrittäjä Suomessa.

Vaikka mitä maalataan

Hautakosken mukaan kromimaalausta kysellään hyvin moninaisiin tarpeisiin: ilmanvaihtopumppuihin ja -venttiileihin, hirven- ja poronsarviin, autojen perinteisiin kromattuihin osiin, mutta myös taiteeseen.

– Olen maalannut pärekoreja. Trukkilava on maalattu saksalaistaiteilijalle. Helsinkiin Jiri Gellerille olen maalannut taide-esineitä, mm. pääkallon ja ilmapalloja.

– En ylläty enää mistään, sama mitä kysytään, kuvailee Janne Hautakoski.

"Maailman ääristä on pitänyt hakea tietoa"

Kun Suomessa ei ollut muita kromimaalausyrittäjiä, Hautakoski haki tiedot ulkomailta sekä matkustelemalla että puhelimitse, ja tietenkin englanniksi. Ihan kelpo suoritus mieheltä, jonka koulutus jäi aikanaan peruskouluun, kun ammattikoulunkaan ovet eivät auenneet.

– Aikalailla maailman ääristä on pitänyt hakea tietoa. Varsinkin Amerikassa on useita kromimaalausjärjestelmiä. Kokeilin ne kaikki. Ei toimi. Yleistä on, että tarttuvuus on heikko ja pysymisen kanssa on ongelmia.

Joitain osia on järkevää malata, joitain ei.

Kromimaalari Janne Hautakoski

Janne Hautakoski kertoo, että neljän vuoden ajan kehitelty kromimaalausmenetelmä täyttää nyt hänen itse asettamansa laatuvaatimukset.

– Nyt tuntuisi, että menetelmäni on hyvä ja tohtii maalata melkeinpä mitä vain.

Kromimaalauksen voi tehdä periaatteessa mille materiaalille vain, kunhan se kestää kastumista, kuten puulle, lasille, muoville, ja betonille.

– Seuraava projekti on mahdottoman suurten moottorien osien kromausta. Taiderintamalla on myös uusia haasteita, kertoo Hautakoski.

Kromimaalaus on ekstraa

Ihan halvaksi huviksi kromimaalausta ei voi sanoa. Syy on maalauksessa tarvittava aito hopea, jolla tehdään peilipinta tuotteeseen. Jos haluaa kullanvärisen pinnan, nousee hinta jo kymmenkertaiseksi.

– Myös kappaleen muoto vaikuttaa. Maalaus tulee kalliiksi, jos maalia menee paljon hukkaan, kuten pyöränpinnoissa. Pohjatöiden määrä eli hionnan tarve vaikuttaa myös. Hinta on melkein katsottava tapauskohtaisesti.

– Joitain osia on järkeä maalata ja joitain osia ei ole, kertoo Janne Hautakoski. Esimerkiksi auton vanteet: niitä ei kannata kromimaalata.