Trafi esittää: Jo 16-vuotiaana yksin auton rattiin – "On paljon nuoria, jotka tarvitsevat autoa harrastuksiin ja koulunkäyntiin"

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ehdottaa nuorille kahden vuoden harjoituslupaa ennen varsinaisen ajokortin suorittamista. Harjoitusluvalla autoa saisi ajaa jo 16-vuotiaana. Kavereita kyytiin ei saisi ottaa, eikä ajaa viikonloppuöinä, luettelee Trafin liikennejohtaja Marko Sillanpää.

Kotimaa
Nuori mies ajaa autoa lippis väärinpäin päässä
Yle

Henkilöauton kuljettamiseen oikeuttava harjoituslupa on ollut Trafissa mietittävänä keväästä saakka. Aihetta on palloteltu toistaiseksi vain Trafin sisällä, mutta nyt liikennejohtaja Marko Sillanpää haluaisi myös kansalta mielipiteitä asiasta.

Vastaavaa järjestelyä ei ole käytössä missään EU-maassa, mutta Suomi saisi kuitenkin halutessaan tällaisen lain säätää. Harjoituslupa kahdeksi vuodeksi muistuttaisi kevytmoottoripyörän ajokorttihankinnassa meillä jo vuosia käytössä ollutta järjestelmää.

– Nyt ehdotettu malli oikeuttaisi 16-vuotiaana itsenäiseen harjoitteluun. Siinä voisi olla rajoitteita, kuten se, että ketään kavereita ei saisi olla kyydissä ja viikonloppuöinä ei saisi ajaa. Omat vanhemmat saa tietenkin ottaa kyytiin. Nuorella se harjoitteluauto voisi olla se perheen auto, Sillanpää sanoo.

Mukana seurantalaite ja taustalla ajo-tutor

Käytännössä kahden vuoden harjoitteluluvalla ajo muistuttaisi aivan tavallista autoilua. Autoon voidaan määrätä seurantalaite, josta on helppo seurata, onko nuorella ollut vaaratilanteita, kuten äkkijarrutuksia tai ylinopeuksia. Trafissa tiedetään hyvin, että nuorilla on moninkertainen onnettomuusriski.

– Jos ikärajaa lasketaan, se lisää riskiä, mutta tietyillä toimenpiteillä voisi kompensoida, ettei se riski kasvaisikaan. Mitä enemmän on harjoittelua, niin sitä nopeammin nuori saavuttaisi sen tason, jossa riski laskee samalle keskivertokuljettajan tasolle, Sillanpää arvioi.

Nuorelle määrättäisiin myös joku, joka seuraa ja antaa ajamisesta palautetta. Mahdollisesti kahden vuoden harjoitteluun kuuluisi ajotunti autokoulussa silloin tällöin. Harjoitteluluvan saisi, kun teoriakoe on läpäisty.

– On paljon nuoria, jotka tarvitsevat autoa harrastuksiin tai koulunkäyntiin. Kaikkialla ei ole julkisia välineitä. Harjoituslupaa ei tietenkään saa rajoittaa alueelliseksi, vaan sitten se tulisi voimaan koko Suomessa.

Seuraavaksi Trafi odottaa yhteiskumppaneiltaan kommentteja ja ehdotuksia. Autokoululiitto on jo alkuhämmästyksen jälkeen vilauttanut varovasti vihreää valoa. Sopiva ehdotus on tarkoitus esitellä lainsäätäjille aikoinaan.

Kevytmoottoripyörien harjoittelulupien myöntäminen siirtyy vuoden vaihteessa poliisilta Trafille. Liikenteen turvallisuusvirasto olisi siis teknisesti valmis myöntämään harjoittelulupia myös autoilijoille.