Kellogg's sai suljettua suomalaistaiteilijan some-tilit – Toni Tiikeri prostituoidun kanssa oli liikaa

Jani Leinosen tekemät yritystä kritisoivat videot ovat saaneet paljon huomiota Yhdysvalloissa. Taiteilija aikoo jatkaa monikansallisten suuryritysten kritisoimista maskoteista kertovalla dokumenttielokuvalla.

kulttuuri
Kuvakaappaus tonyisback.com -sivustolta
Kuvakaappaus tonyisback.com -sivustoltaTony is Back / YouTube

Taiteilija Jani Leinosen pari viikkoa sitten netissä julkaisema kampanja on suututtanut murojätti Kellogg'sin. Nettivideoissa yhtiön ikoninen keilakuva Tony the Tiger eli Toni Tiikeri seikkailee prostituoidun, väkivaltaisen poliisin ja itsemurhapommittajan kanssa. Tony Is Back! (siirryt toiseen palveluun) -kampanjassa tiikeri ratkaisee heidän ongelmansa lautasellisella sokerimuroja.

Kellogg's ei sulattanut yritykseen kohdistuvaa kritiikkiä ja sai suljettua kampanjan Facebook-, Twitter- ja Instragram-tilit vain 12 tunnissa.

– Kyllä se yllätys oli, että reaktio oli näin kova. Samaan aikaan minulla on kuitenkin näyttely Kiasmassa, jossa on esillä kymmeniä hahmoja, ja niistä ei ole tullut mitään sanomista, Leinonen hämmästelee.

YouTubessa Tony Is Back -kampanjan videot ovat edelleen katsottavissa ja ne ovat keränneet jo lähes 900 000 katselukertaa. Leinosen mukaan videot on tarkoitus laittaa nähtäväksi Kiasman Tottelemattomuuskoulu-näyttelyyn parin päivän sisällä.

Elokuva kaupallisista maskoteista

Tony Is Back -kampanja on Jani Leinosen mukaan vasta alkua jollekin suuremmalle. Hänen seuraava projektinsa on dokumenttielokuva nimeltään The Mascots (Maskotit). Sen pääosassa nähdään juurikin Kellogg'sin keulakuva Toni Tiikeri.

– Haemme nyt ihmisiä, jotka ovat joskus työskennelleet suuryritysten maskotteina. Muutama on jo ilmottautunut ja heillä on hauskoja tarinoita kerrottavana firmoista ja niiden toimintatavoista.

The Mascots -elokuvaan on tarkoitus saada ainakin maailman kuuluisimmat maskotit kertomaan tarinansa. Leinonen arvelee, että dokumentti on valmis vuoden sisällä.