Uusi lentofirma yrittää Suomen markkinoille 8-paikkaisilla koneilla – esikuva kovassa kasvussa USA:ssa

Varkauteen rekisteröidyn Go! Aviationin ajatus on lennättää erityisesti liikematkustajia kohteisiin, joihin isompien koneiden ei kannata. Yhtiön hinnoittelumalli ja kalusto ovat Suomen lentomarkkinoilla uutta.

Kotimaa
Kahdeksanpaikkainen kone lentoaseman hallissa.
Yle

Suomen lentomarkkinoilla aloittaa ensi vuonna uusi yhtiö, Varkauteen rekisteröity Go! Aviation. Yhtiön perusajatuksena on lentää yksimoottorisilla, kahdeksanpaikkaisilla koneilla räätälöityjä reittejä, jotka täydentävät nykyisten lentoyhtiöiden reittejä.

Lisäksi yhtiö tarjoaa amerikkalaisen Surf Air -yhtiön malliin kiinteää kuukausimaksua, jolla voi lentää niin paljon kuin haluaa. Nopeasti kasvanutta kalifornialaista esikuvaa on kuvattu muun muassa "yksityislentojen Netflixiksi (siirryt toiseen palveluun)" ja se on saanut seuraajan myös Yhdysvaltain itärannikolta.

Suomessa ja Euroopassa toimintamalli on uusi, samoin yhtiön käyttämä kalusto, sanoo Go! Aviationin toimitusjohtaja Jorma Kario.

Yhtiö aikoo aloittaa lennot Kuopiosta, Vaasasta ja Helsingin Malmin kentältä maaliskuussa. Karion mielestä esimerkiksi Kuopiossa yhtiö voisi saada houkuteltua liikematkustajia, jotka haluavat lentää Ruotsiin tai Saksaan.

– Kuopio on vahva kaupunki, jossa on paljon vientiteollisuutta. Yhteydet Helsinkiin ovat hyvät, mutta poikittaisliikenne on paljon hankalampaa.

Alkuvaiheessa tarkoituksena on lentää Kuopiosta vähintään yksi edestakainen reitti päivittäin. Yhtiöllä oli suunnitelmia myös Varkauden suhteen, koska kaupungissa vientiteollisuutta on Kuopiotakin enemmän. Varkauden lentokenttä on kuitenkin horrostilassa, joten siellä uusia lentoreittejä ei ole vielä luvassa.

Meiltä on Suomesta ehkä puuttunut tämäntyyppinen konsepti.

Raija Niskanen

Ensi alkuun yhtiöllä on käytössään kolme konetta, mutta Kario visioi konemäärän kaksinkertaistuvan vielä vuoden 2016 aikana. Vuonna 2019 hänen suunnitelmissaan siintää jo kahdenkymmenen koneen laivasto, joka toimii ympäri Eurooppaa.

Vähän miehistöä ja matkatavaroita

Go! Aviationissa on laskettu, että he tarvitsevat konetta kohti noin 170 kuukausilipun ostanutta matkustajaa kuukausittain tullakseen toimeen. Toimintasäde on 2 200 kilometriä, mutta Karion mukaan taloudellisesti järkevintä on lentää 1–1,5 tunnin lentoja.

Pienissä koneissa miehistöä on vähän: pelkästään pilotti ja perämies. Lentoemäntiä ei ole. Myös matkatavaroita mahtuu koneeseen vähän, elleivät asiakkaat sitten tilaa koko konetta, jolloin reitti voidaan lentää pienemmällä matkustajamäärällä ja suuremmalla tavaramäärällä.

Kuopion lentoasemalla uusi lentoyhtiö herättää kiinnostusta, sillä Finavia toivoo hiljentyneelle kentälle lisää lentoja ja lisää matkustajia.

– Meiltä on Suomesta ehkä puuttunut tämäntyyppinen konsepti, jossa pienellä koneella lennetään ketterästi sinne, minne asiakkaat haluaa, puntaroi Finavian aluejohtaja Raija Niskanen uuden yrityksen menestymismahdollisuuksia.