Tavoitteena mahdollisimman helppo soitin – syntyi hanska

Idea musiikkikäsineestä syntyi, kun professori katsoi kylpyhuoneessa kättään ja ajatteli, että sen pitäisi soida. 10 hengen tutkimusryhmä on puolitoista vuotta kehittänyt musiikkikäsinettä, josta tavoitellaan aloittelijalle riittävän helppoa, mutta ammattimuusikolle riittävän vivahteikasta soitinta.

Kotimaa
Musiikkikäsine.
Smart Hand -musiikkikäsine on Jyväskylän yliopistossa kehitelty uusi soitin, joka on helppokäyttöisyydessään ja ilmaisuvoimassaan ainutlaatuinen sähköisten soittimien joukossa.

Kaukaa se näyttää aivan tavalliselta työkäsineeltä. Käsivarteen kiinnitettävä mansetti ja johdot paljastavat, että kysymys on jostain ihan muusta, koska se soi.

Musiikkikäsineen kehittäminen sai alkunsa, kun Jyväskylän yliopiston professori Jukka Louhivuori meni kylpyhuoneeseen, katsoi kättään ja ajatteli: "Senhän pitäisi soida."

Jokainen tuntee kätensä, sen ei pitäisi pelottaa.

Professori Jukka Louhivuori

Louhivuori ja tutkija Esa Viirret tarttuivat ajatukseen.

Vähitellen kehitystyöhön voitiin TEKES:in rahoituksen turvin koota 10 hengen tutkimusryhmä, joka on kehittänyt Smart Hand -musiikkikäsinettä yliopiston musiikin laitoksella puolentoista vuoden ajan.

Nyt soitin alkaa olla hienosäätöä vaille valmis, ja keksintö on tarkoitus saada markkinoille.

Käsi mukana musiikin historiassa

Sen kuuluisan keksijän lampun syttymisen jälkeen Louhivuori tuli ajatelleeksi, että musiikin historiassa on kautta aikojen käytetty kättä apuna – se on myös ollut tärkeä opetusväline.

Jyväskylän yliopistossa kehitetty musiikkikäsine.
Jani Ilola / Yle

Professori halusi lmyös uoda aivan uudenlaisen ja helposti lähestyttävän soittimen. Sellaisen, joka rohkaisisi kokeilemaan ja antaisi tunteen onnistumisesta.

– Jokainen tuntee kätensä, sen ei pitäisi pelottaa. Kun soitetaan sormia, saadaan aikaan musiikkia. Toivon, että tämä innostaisi meitä tutkimaan sähköistä äänimaailmaa ja kiinnostumaan musiikista entistä laajemmin.

Ammattimuusikoiden kiinnostus tavoitteena

Musiikkikäsineen käyttötarkoituksesta keksijällä on useita ajatuksia. Yksi on, että siitä saisi musiikin harrastajalle tai siitä kiinnostuneelle uudenlaisen tavan tehdä musiikkia.

– Se on myös soitin, joka on helppo pitää mukana. Sitä voi pitää kädessä vaikkapa linja-autossa, junassa tai lentokoneessa ja soittaa mielibändisi mukana.

Jyväskylän yliopistossa kehitetty musiikkikäsine.
Jani Ilola / Yle

Louhivuori uskoo, että musiikkikäsineellä voisi olla käyttöä myös opetuksessa tai jopa hoitotyössä.

Vielä käsineessä on tekniikka nähtävillä, mutta tavoitteena on häivyttää johdot ja integroida kaikki elektroniikka käsineeseen.

– Eli käsine käteen ja sitten vaan soittamaan. Joko niin, että se ääni tulee käsineestä tai sitten kuunnellaan kuulokkeiden kautta. Tai sitten laitetaan PA-laitteisiin kiinni, kotistereoihin, Louhivuori sanoo.

Vielä matkaa markkinoille

Louhivuoren mukaan tavoitteena on, että jokainen, joka on musiikista kiinnostusta, pystyisi käsineen ostamaan. Sen hiominen markkinoille kuitenkin vielä kestää.

– Epäilen, että ainakin vuosi vielä menee, ennen kuin se saadaan siihen pisteeseen, että se löytyisi kaupan hyllyltä, mutta tietenkin saattaa, jos tulee mutkia matkaan, mennä enemmänkin.

Äänen laatu yllättää, ettei se olekaan mikään pili-pali lelu.

Professori Jukka Louhivuori

Louhivuori myöntää, että ihmisten reaktiot ovat jännittäneet keksijöitä etukäteen, mutta soiva käsine on herättänyt ihmisissä positiivista innostusta. Käsinettä on esitelty muun muassa Yhdysvalloissa ja Britanniassa.

– Sen on ehkä outo tunne ihmisille, kun yllättäen pystyy omaa kehoaan soittamaan kuin soitinta. Toisaalta äänen laatu yllättää. Että se onkin todella hienolta kuulostava soitin, eikä mikään pili-pali lelu.

Louhivuoren mukaan monen sähkösoittimen ongelma on, ettei soittotuntuma ole miellyttävä. Koska Louhivuori toivoisi myös ammattimuusikoiden innostuvan käsineestä, siitä onkin yritetty tehdä mahdollisimman ilmaisuvoimainen.

– Siitä pyritään saamaan soitin, joka on herkkä ja vivahteikas ja se tottelee mahdollisimman hyvin soittajan mielenliikkeitä.