Varkauden isot yritykset varovaisen kiinnostuneita uudesta lentofirmasta

Lentoyhtiö Go! Aviationin uudenlainen toimintamalli epäilyttää vielä Varkaudessa toimivia isoja yrityksiä. Myös kaksi vuotta suljettuna olleen Varkauden lentokentän avaaminen voi olla ongelmallista.

Varkaus
Varkauden lentoasema, Joroinen
Tarja Nyyssönen / Yle

"Kiinnostava konsepti, mutta pitää vielä katsoa, kuinka se toimii". Näin voidaan tiivistää Varkaudessa toimivien, kansainvälisesti toimivien yritysten näkemys uuden lentoyhtiön, Varkauteen rekisteröidyn Go! Aviationin suunnitelmista.

Tiistaina uutisoitiin, että yhtiö aikoo aloittaa lennot Kuopiosta, Vaasasta ja Helsingin Malmin kentältä maaliskuussa. Sillä on suunnitelmia myös Varkauden suhteen.

Go! Aviation lentää pienellä, kahdeksanpaikkaisella koneella. Uusi yritys tarjoaa lentoja myös kiinteällä parin tuhannen euron kuukausimaksulla ja reiteille tavoitellaan etenkin liikematkustajia.

Teknologiakonserni Andritzin varatoimitusjohtaja Ari Nieminen kertoo, että keskusteluja on jo käyty Go! Aviation -yhtiön edustajan kanssa.

– Seuraamme nyt tarkkaan, miten he saavat konseptin toimimaan. Meillä on esimerkiksi Ruotsissa ja Puolassa projekteja ja sinne suoraan lentäminen voi olla ajankäyttö- ja kustannusmielessä hyvinkin kilpailukykyinen vaihtoehto. Mutta ensin asia pitää analysoida taloudelliselta kannalta, Nieminen muotoilee.

Myös kattilavalmistaja Amec Foster Wheeler Energian paikallisjohtaja Jari Nokelainen on vielä odottavalla kannalla. Tärkeintä hänen mukaansa on, että aikataulut räätälöidään asiakkaiden tarpeiden mukaan ja kustannukset ovat sopivalla tasolla.

– Vähän arveluttaa, toimiiko tällainen konsepti, mutta joka tapauksessa avoimin mielin tutkimme asiaa ja olemme valmiita keskustelemaan siitä. Voi olla, että meidän henkilöstöllä ei saataisi konetta täyteen, ja vajaalla koneella lentäminen tuskin on kannattavaa, Nokelainen pohtii.

Sekä Nieminen että Nokelainen suhtautuvat kuitenkin myönteisesti uusiin avauksiin. Molemmat korostavat, että yritysten toimintaa helpottaisi, jos Varkaudesta olisi markkinaehtoisia, jatkoyhteyksien kannalta sopiviin aikoihin lähteviä lentoja.

– Moni meidän työntekijöistämme matkustaa paljon. Jos matkapäiviä on sata vuodessa, ja aina joutuu istumaan taksissa toista tuntia suuntaansa Kuopion lentoasemalle, niin onhan se huono juttu. Liikenneyhteyksillä on merkitystä, kun pitkässä juoksussa mietitään toimintojen sijoittumista, Andritzin Ari Nieminen sanoo.

Varkauden kaupunginjohtaja Hannu Tsupari ei halunnut kommentoida uuden lentoyhtiön suunnitelmia, koska ei tunne asiaa tarpeeksi hyvin.

Varkauden kenttä horrostilassa

Varkauden lentoasema on ollut nyt kiinni kaksi vuotta. Säännöllinen lentoliikenne Helsingin, Savonlinnan ja Varkauden välillä loppui vuoden 2013 lopussa, kun Varkaus ei hyväksynyt uutta lentojärjestelyä vuosille 2014–2015 sen kalleuden ja huonosti palvelevien aikataulujen takia.

Finavian aluejohtaja Raija Niskasen mukaan Varkauden kentän avaaminen uudestaan olisi "haasteellista". Tällä hetkellä se toimii korpikenttänä eli sitä käyttävät vain pienet harrastajakoneet. Kentällä tehdään vain pienimuotoisia huoltotöitä.

Kentän avaamista selvitetään Niskasen mukaan vasta siinä vaiheessa, jos Varkauteen suunnitellaan säännöllistä, kaupallista reittiliikennettä.

– Finavia ei ryhdy tähän, ennen kuin meillä on varmaa tietoa lentoliikenteestä. Emme ole käyneet Go! Aviationin kanssa mitään keskusteluja liikennöinnin aloittamisesta Varkauden osalta. Kestäisi ainakin puoli vuotta, ennen kuin Varkauden kenttä olisi operoitavassa kunnossa kaupalliselle reittiliikenteelle, Niskanen kertoo.