Suomi haluaa suitsia kansainvälisten peliyhtiöiden tv-mainontaa

Kansainväliset peliyhtiöt mainostavat voimakkaasti Suomessa näkyvillä tv-kanavilla, vaikka arpajaislaki sallii vain kotimaisten pelimonopolien mainokset Suomessa. Kansainvälisen mainonnan mahdollistaa EU-direktiivi, jonka mukaan kanavan mainontaa arvioidaan sen kotimaan mukaan.

Kotimaa
Rulettipöytä
Yle

Kanavapujottelija voi helposti törmätä vauhdikkaisiin, värikkäisiin mutta myös ärsyttäviin peliyhtiöiden mainoksiin Suomessa näkyvillä tv-kanavilla.

Suomen valtio ja esimerkiksi Veikkaus ovat harmissaan tilanteesta.

Poliisihallitus etsii nyt keinoja puuttua tilanteeseen. Sen mukaan EU-direktiivi mahdollistaa myös mainonnan rajoittamisen, jos kanavan kotimaan ja kohdemaan lait ovat ristiriidassa.

Laki ei salli kuin monopoliyhtiöiden mainonnan

Poliisihallituksen arpajaishallintoyksikössä pohditaan kirjelmöintiä ulkomaisten tv-kanavien sijaintimaan viestintäviranomaiselle.

Esimerkiksi Norja on jo vastaavanlaisen kirjelmöinnin tehnyt.

Laki on selkeä. Mainonta on kielletty muilta kuin kolmelta kotimaiselta yhtiöltä.

Jarkko Mikkola

Arpajaishallinnon ylitarkastaja Jarkko Mikkolan mukaan tilanne on selkeä. Suomessa saavat mainostaa vain Veikkaus, Raha-automaattiyhdistys ja Fintoto.

Mikkolan mukaan myöskään kotimaisten ja kansainvälisten peliyhtiöiden tasa-arvoisuutta tai mainosten laatua ei tarvitse erikseen arvioida.

– Laki on selkeä. Mainonta on kielletty muilta kuin kolmelta kotimaiselta yhtiöltä, eikä kansainvälisten yhtiöiden markkinointia ole tarve analysoida sen enempää.

Kanavajätti ei halua kommentoida mainoskiistaa

Poliisihallitus on ollut yhteydessä mainosten takia ainakin Discovery-yhtiöön ja Music Television -kanavaan.

Ylitarkastaja Jarkko Mikkolan mukaan halukkuutta mainosten rajoittamiseen ei ole ollut, minkä takia Poliisihallitus pohtii jatkotoimia mainonnan hillitsemiseksi.

Discovery Networks Finland -yhtiöllä on Suomessa yli 10 kanavaa, muun muassa TV5-, 6- ja Eurosport-kanavat. Yhtiön johdosta ei haluttu kommentoida mainoskiistaa. Myöskään Music Televisionin Suomen yksiköstä ei otettu asiaan kantaa.

Peliyhtiö puolustaa pelaamista ja mainontaa

Yksi televisiossa näkyvistä peliyhtiöistä on Ruotsissa perustettu Unibet, jonka mainokset pyörivät Suomessa Music Television -kanavalla.

Minun on vaikea kuvitella, kuinka Suomen lain nojalla voitaisiin puuttua esimerkiksi Englannin lakipykäliin.

Antti Tikka

Unibetin maajohtaja Antti Tikka tuntee Suomen tiukan arpajaislainsäädännön, mutta ei usko, että Poliisihallituksen kirjelmöinnillä on vaikutusta mainontaan.

– EU toisaalta sallii pelaamisen ja on avaamassa markkinoita vapaampaan suuntaan pois monopoliajattelusta. Minun on vaikea kuvitella, kuinka Suomen lain nojalla voitaisiin puuttua esimerkiksi Englannin lakipykäliin.

Arpajaishallinto kamppailee kansainvälisten peliyhtiöiden mainontaa vastaan myös muualla kuin televisiossa.

Yksi pelikenttä on urheilumainonta. Viime talvena Poliisihallitus puuttui Nordicbetin ja KHL:ssä pelaavan Jokereiden pelipaitamainontaan.