Äänekosken jättitehtaalle johtaa tuhansien rekkojen silta

Tukkirekoilla on kaareva ja kalteva matka Äänekosken uudelle biotuotetehtaalle. Piilolanniemen siltaa ajaa tehtaan valmistuttua arvion mukaan 240 tukkirekkaa joka päivä, ympäri vuoden. Sillan rakentajat ovat pitkän linjan ammattilaisia, monella on työkokemusta usealta mantereelta.

Kotimaa
Piilolanniemen silta
Sanna Savela / Yle

Varsin korkealle nouseva, reippaasti kaartuva ja kurviin kallistuva, sellainen tulee Äänekosken uuden biotuotetehtaan raskaan liikenteen sillasta.

Alla on virtaavaa vettä ja päällä hyytävä tuuli. Syksyinen koleus pakottaakin Piilolanniemen siltatyömaalla työmaapäällikkö Markus Tarvaisen ja projektipäällikkö Timo Kannon kaivamaan kunnon hanskat käteen.

Piilolanniemen työsilta
Työsilta rakennusvaiheessa. Kuva elokuun puolivälistä.Metsä Group

Vaatteita miehet joutuvat talven edetessä vain lisäämään, sillä sillan on määrä valmistua helmikuun lopulla.

Ketkä ensimmäisenä tulevat, viimeisenä lähtevät.

Projektipäällikkö Timo Kanto

Siltaa jyristelee tehtaan valmistuttua raskas liikenne: arvioiden mukaan 240 tukkirekkaa joka päivä.

Kreatella työskentelevät miehet ovat olleet viikot töissä Äänekosken biotuotetehtaan työmaalla jo toukokuusta saakka, sillan rakentaminen alkoi elokuussa.

Kreaten projektipäällikkö Timo Kanto
Kreaten projektipäällikkö Timo Kanto.Sanna Savela / Yle

– Niin se yleensä menee, että ketkä ensimmäisenä tulevat, viimeisenä lähtevät, Kanto tuumaa.

Moni Äänekosken biotuotetehtaan rakennustyömaan suomalaisista työntekijöistä on ollut töissä ulkomailla. Timo Kannollakin on kokemusta useista tehdastyömaista, muutaman kotimaisen lisäksi Ruotsista ja Norjasta.

Reissutyöläisellä ympäripyöreät päivät

Timo Kanto on ollut reissutöissä jo 30 vuotta, ja mies vähän ihmettelee vaimon kestokykyä: nytkin miehellä Äänekoskelta matkaa viikonlopuksi kotiin Tornioon yli 400 kilometriä.

Äänekosken biotuotetehtaan piippu.
Uuden tehtaan 120-metrinen piippu on jo valmis.Sanna Savela / Yle

– Teen Äänekoskella töitä aamukuudesta iltakahdeksaan maanantaista torstaisin, perjantaina olen etätöissä kotona.

Tullaan, tehdään työt, siivotaan jäljet ja lähdetään pois.

Projektipäällikkö Timo Kanto

Vaikka vuosien varrelle mahtuu jos jonkinlaista asuinpaikkaa, mutta mitään erityisestä suhdetta mihinkään ei ole päässyt syntymään.

– Se vain menee niin, että tullaan, tehdään työt, siivotaan jäljet ja lähdetään pois.

Kuorolaulua, lentopalloa ja reserviläistoimintaa harrastavan Kannon neljästä lapsesta nuorinkin on pian lähdössä kotoa. Tyhjenevää pesää täyttää silkkiterrieri, jolle mies avaa sylinsä heti kotiin päästyään.

Paukkuliivejä ja turvakenkiä

Kuopiolainen Markus Tarvainen viettää Äänekoskella viikot maanantaista perjantaihin. Kotona miestä odottaa tyttöystävä ja mopsi.

Piilolanniemen sillan työmaapäällikkö Markus Tarvainen.
Piilolanniemen sillan työmaapäällikkö Markus Tarvainen.Sanna Savela / Yle

– Oikeastaan kaikki valveillaoloaika menee töissä, toisella tehdastyömaallaan oleva Tarvainen kertoo.

Itse työmaassa, Piilolanniemen sillassa ei Tarvaisen mukaan ole juuri tavallisesta sillasta poikkeavia rakenteita, mutta tehtaan puolelta on asetettu jonkin verran tavallisesta poikkeavia sääntöjä.

Esimerkiksi turvallisuuteen työmailla kiinnitetään erityistä huomiota. Sillalle ei ole kenelläkään asiaa ilman huomiovaatteita, turvakenkiä, kypärää ja laukaisujärjestelmällä varustettua pelastusliiviä,paukkuliiviä.

Metsä Fibren aluevastaava Risto Vimpari ja rautainen paalu.
Aluevalvoja Risto Vimpari esittelee siltatyömaalla käytettyä rautapaalua.Sanna Savela / Yle

– Samat säännöt koskevat kaikkia pääjohtajasta lapiomiehiin ja tietysti vieraisiin, Metsä Fibren aluevalvoja Risto Vimpari sanoo.

Vimpari on myös kansainvälisesti kokenut rakentaja: hän ollut työssä viidellä mantereella, niistä erikoisimpiin lukeutuvat lahjakkaille lapsille tarkoitetun taidekoulun rakentaminen Siperiaan ja voimalaitostyömaa Afrikassa.

Tavallinen, mutta kalteva ja kaareva

Piilolanniemen sillalla on tällä hetkellä käynnissä on maatukien muottien raudoitus. Kun ne on saatu valettua, alkaa sillan kannen muotin rakentaminen.

Kreaten siltatyömaa Äänekosken biotuotetehtaalla.
Piilolalanniemen sillalla on käynnissä maatukien raudoitus. Rakenteilla olevan sillan oikealla puolella kulkee työsilta.Sanna Savela / Yle

Kreate pyrkii suosimaan paikallisten palkkaamista, mutta kaikkiin tehtäviin ei Kannon mukaan kotimaista väkeä vain saa.

Ihan tavallista ei ole, että siltaa rakennettaessa on ahdasta.

Työmaapäällikkö Markus Tarvainen

– Esimerkiksi raudoittaminen on hirveän raskasta työtä, ja meillekin on palkattu työntekijöitä muualta EU:n alueelta.

Sillan rakentaminen alkoi elokuussa työsillan tekemisellä. Se puretaan pois varsinaisen sillan valmistuttua.

– Erikoisia rakenteita sillassa ei ole, mutta tuleehan siitä hieman poikkeavan muotoinen, kalteva ja kaareva. Ihan tavallista ei ole sekään, että siltaa rakennettaessa on ahdasta, sillä sillan ja käytössä olevan kuitusakka-altaan väliin jää kapeimmillaan vain 1,5 metriä, Tarvainen kertoo.

Äänekosken biotuotetehtaan perustuksia.
Biotuotetehtaan perustusten teko on jo pitkällä. Taustalla toimivan tehtaan soodakattila.Sanna Savela / Yle

Kreatella on useita työmaita tehdasalueella, ja työntekijöitä on päivästä riippuen paikalla 30-80.

Sillan lisäksi yhtiö on muun muassa tekemässä soodakattilan perustuksia sekä puunkäsittelyyn liittyviä toimintoja. Työmaista uusi sähköasema on jo valmistunut, samalla tehtiin maakaapelointi tehtaan ja aseman välille.

Silta vaati teräspaaluja

Rakentajien mukaan rakentamiseen liittyy aina yllätyksiä, sillan kohdalla ensimmäinen kohdattiin jo paalutusten aikana.

– Pitävä pohja ei ollutkaan vielä siellä, missä se maaperätutkimuksen mukaan olisi pitänyt olla. Paaluja tarvittiin 69, pisimmät olivat 34-metrisiä. Osa paaluista oli suuria teräspaaluja, Metsä Fibren aluevastaava Tommi Rissanen kertoo.

Kaivinkone ruoppaa Kuhnamon lahtea ja samalla pengertää paikkaa uudelle pistoraiteelle. Vedessä oleva pitkulainen puomi kelluttaa suojaverhoa, joka estää vesistön likaantumista. Suojaverho on yleisesti käytettyä suojakangasta vahvempaa, Saksassa kudottua erikoiskangasta.
Siltaa rakennetaan AVI:n päätöksellä. Samalla Kuhnamon rantaa täytetään uutta pistoraidetta varten. Vedessä näkyvä puomi on kelluke, joka kannattelee Saksassa kudottua, erikoisvalmisteista suojakangasta, joka estää vesistön likaantumista.Sanna Savela / Yle

Rissanen on yksi tehdastyömaan kuudesta aluevastaavasta.

Hänen vastuisiinsa kuuluu paitsi Piilolanniemen sillan rakentaminen myös raakavesipumppaamon ja putken, vedenkäsittelylaitoksen, jätevedenpuhdistamon ja rekkaparkin rakentaminen sekä rannan ruoppaus ja täyttö uutta pistoraidetta varten.

Myös Rissanen on kansainvälinen mies: hän on ollut edellisillä työnantajillaan muun muassa Japanissa tutkimustyössä sekä rakentamassa sellutehdasta Uruguayssa.