1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Valio yrittää hivuttautua eurooppalaisiin ruokapöytiin Janakkalan Turengin tuotteilla

Valion tehdas Janakkalan Turengissa on noussut ratkaisevaan rooliin, kun yhtiö etsii uusia vientimarkkinoita maailmalta. Turengissa tehdään UHT-tuotteita, joilla on pitkä säilyvyysaika ja joita sen takia voidaan vielä kauaksikin. Tehdas voisi jopa tuplata tuotantonsa.

Tuotevalmistaja Satu Lehtonen tarkkailee pitkälle automatisoidun tehtaan tuotantolinjoja. Kuva: Miki Wallenius / Yle

Valio etsii nyt tietä kuluttajien pöytiin Euroopassa ja Aasiassa.

Suomalaisille tutut iskukuumennetut tuotteet, kuten kahvimaito, proteiinia sisältävä Plus-maito, vispikerma ja laktoositon maito ovat sellaisia tuotteita, joille voisi maailmalla olla kysyntää.

Tehtaan volyymista noin 15 %:a tuli Venäjältä

Kirsti Nyberg

Ne ovat pitkään säilyviä, huonelämpötilasta myytäviä ja siksi helppoja tuotteita myydä maailmalle.

– Meillä on osaamista laktoosittomassa teknologiassa ja maidon proteiinijakeita sisältävien maitojen valmistuksessa. Niinpä ne valikoituivat tuotteiksi, joita halutaan lähteä myymään, perustelee tuotekehityspäällikkö Tiina Hämäläinen maailmalle tyrkytettävää sortimenttia.

Venäjän markkinoiden sulkeutuminen teki Valion liikevaihtoon vuosi sitten 10 % laskun. Turengin tehtaalle isku oli vieläkin kovempi, kertoo tehtaanjohtaja Kirsti Nyberg.

– Tehtaan volyymista noin 15 %:a tuli Venäjältä. Se kun jäi pois, niin kyllä se näkyi arjessa.

Tehdas voisi tuplata tuotantonsa

Janakkalan Turenkiin Valio on viime vuosina sijoittanut 26 miljoonaa, jolla se on uusinut ja laajentanut tehdasta. Turengissa tehdään noin sataa tuotetta, valmista tavaraa tulee 40 miljoonaa litraa vuosittain, mutta tuotanto voitaisiin kaksinkertaistaa, jos markkinoilta löytyisi tilaa.

Tehtaanjohtaja Kirsti Nybergin mukaan Turengissa odotetaan tuloksia yhtiön vientitykeiltä.

Kirsti Nybergillä on johdettavanaan tehdas, jossa valmistetaan ja pakataan Valion viimeisimmät keksinnöt.

– Kyllä odotusarvoja on, koska nyt on luotu valmiuksia valmistusvolyymin kasvattamiseksi, jotta niitä uusilta markkinoilta saataisiin.

Nyt Turengin tehdas työllistää noin 115 henkilöä.

Kirsti Nyberg on ylpeä Turengin tehtaan uudesta roolista vientiponnisteluissa. Pienestä tehtaasta on tulossa ykkösnyrkki, jossa koostetaan ja pakataan korkealaatuisia tuotteita.

Kuluttajamarkkinoilla on houkuttelevampia mahdollisuuksia

Tiina Hämäläinen

– UHT-tuotanto mahdollistaa tuotteiden viennin muuallekin kuin vain kotimaan markkinoille, koska näillä on pidempi leima-aika. Se nostaa UHT-tuotannon roolia, Nyberg valaisee.

Valio oli lokakuun alussa ensimmäistä kertaa mukana Kölnin maailman suurimmilla elintarvikemessuilla esittelemässä kuluttajatuotteita. Toiveissa on löytää jakelijoita, jotka voisivat ottaa suomalaisia maitotuotteita repertuaariinsa.

– Teollisuusmaitojauheiden, herajauheiden ja teollisuusvoin maailmanmarkkinahinnat ovat alhaalla ja siihen ei liiketaloudellisesti ole järkevää suuria määriä suomalaista maitoa kääntää. Kuluttajamarkkinoilla on houkuttelevampia mahdollisuuksia, toteaa tuotekehityspäällikkö Tiina Hämäläinen.