Kuningaskuluttaja: Lakimiehistä valitetaan yhä useammin – kuluttajaneuvoja: "Parantamisen varaa hinnoittelussa"

Suomalaiset valittavat yhä useammin lakimiesten työstä. Valituksissa on kyse lakimiesten ja asianajajien palkkioiden lisäksi epäammattimaisesta työstä. Joka kolmas valitus johtaa toimenpiteisiin.

Kotimaa
Mies tutkii papereita oikeudessa.
Juha Korhonen / Yle

Asianajajista tehdyt valitukset ovat kasvussa. Asianajajien toimintaa valvova valvontalautakunta saa vuosittain noin 600 valitusta. Suomalaiset valittavat pääosin palkkaamansa lakimiehen epäammattimaisesta työstä.

Asianajajia valvovan lautakunnan lisäksi suomalaiset valittavat lähinnä asianajajien palkkioista kuluttajaneuvontaan ja kuluttajariitalautakuntaan.

Noin joka kolmannes valituksista johtaa yleensä toimenpiteisiin, joissa suositellaan muun muassa palkkion alentamista, kertoo Ylen Kuningaskuluttaja-ohjelman selvitys.

Asianajajien ylin laillisuusvalvoja, oikeuskansleri Jaakko Jonkka ei ole huolestunut valitusten määrän kasvusta.

– Viranomaisistakin kannellaan aiempaa enemmän. Ihmisten tiedontaso on lisääntynyt ja kanteluita voi tehdä nykyään helposti, koska melkein kaikilla on käytössä netti ja sähköposti. Ehkä nämä seikat vaikuttavat myös asianajajapuolella, pohtii Jonkka.

Kuluttajaneuvonnan mukaan lakimiehen asiakkaan on vaikea hahmottaa palveluiden kokonaishintaa.

– Vaikka lakimies tai asianajaja olisi hinnastonsa asiakkaalle näyttänytkin, niin ei asiakas aina tajua, että laskua kertyy jokaisesta soitetusta puhelusta ja että laskuri saattaa raksuttaa jokaisesta tehdystä toimenpiteestä koko ajan. Tuntihinnat ilmoitetaan, mutta yleensä ei yksittäisten toimenpiteiden hintoja. Voi sanoa, että parantamisen varaa on, toteaa kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala.