Video: Sotilaslentäjän pelastaminen Vanajavedestä on kilpajuoksua aikaa vastaan

Lentäjän on turvallisempaa pelastautua veteen kuin metsään, sanoo sotilaspalopäällikkö Jori-Pekka Wiklund Satakunnan Lennostosta. Ilmavoimien, poliisin ja pelastuslaitoksen Tyrsky 15 -harjoituksessa on mukana noin 150 henkeä.

Kotimaa
Tyrsky 15 -harjoitus käynnissä
Tyrsky 15 -harjoituksessa tehtävänä oli pelastaa veteen joutunut heittoistuinta käyttänyt lentäjä.

Suomessa sattuu vakavaksi luokiteltava ilmailuonnettomuus keskimäärin joka toinen vuosi. Ilmavoimissa lentäjän on varauduttava siihen, että lennolla voi sattua jotain yllättävää, joka pakottaa pelastautumaan heittoistuimen avulla.

– Sotilaslentäminen on aina korkeariskistä toimintaa. Täällä harjoitellaan erilaisin menetelmin veteen joutuneen lentäjän pelastamista. Heittoistuin on sen verran suurienerginen laite, että sitä käyttäessä ohjaaja saa usein monenlaisia vammoja, kuvailee sotilaspalopäällikkö Jori-Pekka Wiklund. Vanajavedellä on tämä viikko harjoiteltu lentäjien pelastamista vedestä.

Lentoasuun on yhdistetty paikannin

Lentäjällä on käytössään lentoasuun integroitu hälytin, jonka avulla hänet pystytään paikantamaan. Edellytyksenä on, että lentäjä on kyennyt käynnistämään paikantimen. Jos paikantimen merkkiä ei kuulu, lentäjä voi olla tajuton ja vakavasti loukkaantunut.

Sotilaslentäminen on aina korkeariskistä toimintaa.

Jori-Pekka Wiklund

– Ilmavoimien historiassa inhimilliset erehdykset ovat olleet teknisiä vikoja useammin onnettomuuden syy, tunnustaa Wiklund.

– Aina, kun lähdetään ilmaan, siihen sisältyy riskejä, myöntää aiemmin Hawkeja ja nykyisin yhteyskoneita lentävä Satakunnan Lennoston valmiusupseeri Marko Litukka.

Tyrsky 15 -harjoituksessa Litukan rooli on ollut toimia pelastettavana.

Lentäjää pelastetaan vedestä
Lentoasuun on yhdistetty paikannin lentäjän löytämiseksi.Ville Välimäki / Yle

Laaja harjoitus kerran vuodessa

Pelastusharjoituksessa on ollut käytössä aluksia nopeista vesijeteistä kumiveneisiin ja isoihin pelastusaluksiin.

– Pelastustöissä pelataan aikaa vastaan. Onnettomuustapauksessa pyritään saamaan heti liikkelle nopeimmat alukset, kuten vesijetit. Apuun tulee perässä hitaampaa kalustoa. Lentäjän etsintään otetaan käyttöön myös lentokoneita.

Satakunnan Lennosto on järjestänyt kahdesti aiemmin laajan, viikon mittaisen pelastusharjoituksen. Edellisillä kerroilla harjoitus on järjestetty Näsijärvellä. Toissavuonna harjoitukseen osallistui 30 henkeä, viime vuonna 90 ja tänä vuonna peräti 150 henkeä. Harjoitukseen on pyritty saamaan mahdollisimman suuri joukko pelastusalan väkeä, kertoo Wiklund.

Pelastustyö vaatii viranomaisten yhteistyötä

Tyrsky 15 -harjoituksessa ilmavoimien lisäksi mukana ovat poliisi ja pelastuslaitos. Vesipelastustehtäviin varautuminen on tärkeä osa myös pelastuslaitoksen arkea.

– Pelastuslaitokselle vesipelastustehtävät ovat kesäaikaan viikottaista toimintaa, sanoo aluepalomestari Tero Haapala Pirkanmaan pelastuslaitokselta.

– Tämä on moniviranomaisharjoitus. Yhtä tärkeää kuin mitä tapahtuu vesillä, on se, mitä tapahtuu johtokeskuksessa. Meidän tulee saada se tieto, mille alueelle lentäjä on hypännyt. Siinä menee helposti tuntikin, ennen kuin saamme tarkan paikan selville, sanoo Wiklund.