Koe uusi yle.fi

Mato Valtonen: Olemme vieläkin holhousyhteiskunta ja kyttäkansa

Monet rokkarit kapinoivat Suomen ummehtunutta ilmapiiriä vastaan 70-luvulla. 80-luvulla Suomi muuttuikin aivan toisenlaiseksi, mutta edelleen meitä holhotaan ja kyttäämme toisiamme. Kapinarokkari Mato Valtonen tulkitsee, että suomalaiset on luotu kyttäkansaksi.

Kotimaa
Mato Valtonen
Mato Valtosen luotsaama Sleepy Sleepers teki kesän ainoa keikkansa Riihimäellä.Suvi Rajala / Yle

Mato Valtosen, Moog Konttisen ja Kjell Starckin teos Kun Suomi-rock puri ja löi on tarina siitä, miten suomalainen kapina-rock on omalta osaltaan muuttanut Suomea vapaammaksi erityisesti 70-luvulla ja 80- luvun alussa.

– Se räyhähenkisyys on avannut ikkunoita ja murtanut tabuja. On lyöty läskiksi joitain asioita ja niistä on tullut tavallisempia. Asenteita muokattiin ja helpotettiin monessa mielessä. Ja näitä artisteja oli aika paljon liikkeellä siihen aikaan, Valtonen sanoo.

70-lukuun verrattuna nykyään moralisointia on vähemmän, vasemmistolaisuus ei ole ainoa oikea tapa ajatella, kaikki amerikkalainen ei ole välttämättä huonoa, sananvapautta on enemmän, katsastus on inhimillisempää, kaljaa saa kioskeista, portsareita ei tarvitse lahjoa ja Aku Ankka, Sex Pistols ja Sleepy Sleepers eivät ole enää pahan akselin Top 3.

Muutoksen tuuli puhalsi nopeasti

Kirjan esipuheessa Moog Konttinen kirjoittaa 70-luvun Suomesta Kekkoslandiana, jossa oli "käsittämättömiä DDR-Pohjois-Korea -akselilla liikkuneita sääntöjä".

– Turha meidän on syyttää Paasikiveä tai Kekkosta. He kuitenkin nostivat Suomen aika syvistä vesistä ja olemme vieläkin itsenäinen valtio. Mutta kyllä siellä hyssyteltiin oikein urakalla, Valtonen sanoo.

Suomi alkoi kuitenkin tuulettua nopeasti 80-luvun puolivälissä.

– Ennenhän täällä oli vain kaksi radio- ja tv-kanavaa, huono ja helvetin huono. Rockia tuli tunti viikossa. Sitten se yhtäkkiä avautui. Paikallisradiot muuttivat ihan älyttömästi asioita.

Iskelmää eikä kapinaa

80-luvun puolivälissä kapina siis tuotti tulosta. Samalla kapina hyytyi ja rock vesittyi. Kapinan kannalta ollaan edelleen heikossa jamassa.

Aika harva kapinoi mitään vastaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että musiikki on loistava ase ja terävällä kynällä voidaan muuttaa maailmaa.

Mato Valtonen

– Ei ole varmaan yhtään rähinä-bändiä. Sitten ei näe lavaperformanssia. Kaikki ovat joutuneet keskittymään siihen, että saisipa sen biisin soimaan radiossa, jotka soittavat vaan tapettimusiikkia. Soittajathan ovat tänä päivänä heittämällä kovempia, mutta keveillä aiheilla mennään.

Maailmaa voitaisiin muuttaa.

– Aika harva kapinoi mitään vastaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että musiikki on loistava ase ja terävällä kynällä voidaan muuttaa maailmaa.

Radiosoiton vaatimukset muokkaavat tämän päivän rock-musiikista iskelmää.

– Esimerkiksi räppi oli alun perin todella tiukkaa tekstiä ja reggae oli auktoriteetteja arvostelevaa, mutta Suomessa nämä ovat sitä, että mennään käsi kädessä joitain pitkospuita pitkin.

Holhotaan ja kytätään, mutta kapina uinuu

Valtosen mielestä kapinan puute ei ole ainakaan aiheista kiinni.

– Katso ympärillesi. Onko talous romahtanut. Kaikilla on varmaan oma mielipide siitä, miksi on käynyt näin. Ja kyllähän tämä edelleen on holhousyhteiskunta. Meillä on lakeja ihan joka asiaan. Tämä on edelleen aika puristettu kansa.

Ehkä se vaan on niin, että ei kissa karvoistaan pääse.

– Me olemme ihme kyttäkansa, mutta sellaisiksi meidät on varmaan luotu.

Suomessa kansalaiset tosiaan kyttäävät toisiaan. Esimerkiksi verottajan ilmiantopalvelu on ollut erittäin suosittu.

Kirja "Kun Suomi-rock puri ja löi".
Antti Heikinmatti / Yle

– Kyllä. Ja jokaisesta taloyhtiöstä löytyy se yksi kiintiömulkku, joka pilaa tunnelmat.

Me olemme ihme kyttäkansa, mutta sellaiksiksi meidät on varmaan luotu.

Mato Valtonen

Valtonen sanoo, että suomalaiset eivät osaa joustaa.

– Hyvä elämä olisi sitä, että meillä on lait. Mutta jos kukaan ei ole pahaa tarkoittanut, niin ei otettaisi ihan niin vakavasti, jos joku asia menee vähän eri lailla kuin joku pykälä on joskus säädetty.

Kapinakirjan lopuksi tekijät kuitenkin kirjoittavat uskovansa, että myös tulevissa sukupolvissa riittää raivoa vastustaa musiikkiluokkien nutturapäisiä tätejä, vanhempia, poliiseja, kommareita, kapitalisteja, rahanvaltaa, ydinvoimaa tai systeemiä yleensä.

– Esimerkiksi post-punk, rockabilly ja heavy -rintamilla omaehtoinen musa sekä opetuksista ja rahavirroista riippumaton musiikki on edelleen voimissaan tänäkin päivänä.