Vexi Salmi muistaa oppi-isäänsä: Toivo Kärki istui Syvärillä kannon nokassa ja sävelsi

Toivo Kärki halusi laulujen tarinoiden päättyvän aina onnellisesti. Jos Junnu Vainiolla ja Vexi Salmella eivät sävellykset sujuneet, iski Toivo Kärki pinon lehtileikkeitä käteen ja murahti: "Joko alkaa sytyttää!" Joulukuussa tulee sata vuotta Toivo Kärjen syntymästä.

musiikki
Vanha valokuva, jossa aikuinen mies katsoo pöydän yli pientä poikaa.
Kalervo Kärjen kotialbumi

Joulukuussa tulee kuluneeksi sata vuotta suomalaisen musiikin jättiläisen, Toivo Kärjen syntymästä. Kärki vaikutti suomalaisessa musiikissa kuudenkymmenen vuoden ajan. Pitkä ura jätti lähtemättömän jäljen.

– Se oli muistaakseni tammikuu vuonna 1966, kun Irwin vaihtoi levy-yhtiötä Finndisciltä Fazerille. Ilmaannuimme Irwinin kanssa paikalle, ja löimme kovia ehtoja pöytään, nauraa sanoittaja Vexi Salmi.

Toivo Kärjen ja Vexi Salmen yhteistyö alkoi 1960-luvulla ja se jatkui aina Kärjen kuolemaan saakka. Toivo Kärki kuoli vuonna 1992.

– Kärjen paras aika oli 1940-luvun loppu ja 1950-luku, mutta kyllähän niitä hittejä tuli vielä senkin jälkeen. Kun meidän yhteistyömme alkoi, Topi johti Suomen suurimman levy-yhtiön kotimaista tuotantoa.

Kärki on opettanut minulle kaiken, minkä osaan tästä alasta.

Vexi Salmi

Kärjen käsien läpi meni noin 60 prosenttia kotimaisesta musiikista, joten hän oli erittäin merkittävässä roolissa silloinkin.

– Aluksi yhteistyömme oli aika myrskyisää ja vauhdikasta, mutta se rauhoittui sitten ja jatkui Topin kuolemaan saakka. Toivo Kärki on opettanut minulle kaiken, minkä osaan tästä alasta, kertoo Vexi Salmi.

"Kunhan et koske melodiaan ja bassoääniin"

Toivo Kärki teki uransa aikana aika töitä myös lukuisilla salanimillä. Kuulostavatko nimet Matti Metsä, Sulo Sointu tai Pedro De Punta tutuilta? Satoja kappaleita ja noin 1 400 levylle päätynyttä laulua sisältävät monta kansan muistiin tatuoitua kappaletta.

– Toivo Kärki oli paitsi todella lahjakas, mutta myös ahkera opiskelija. Onhan toki niin, että melodista lahjakkutta voi herättää ja tekemällä itse parantaa, mutta se on myös sellainen lahja mitä joko on tai ei ole.

Salmen mukaan Topilla oli myös erittäin hyvä ja tarkka teorian tuntemus, ja tietenkin erittäin paljon melodista lahjakkuutta. Näiden asioiden yhdistelmä teki sen, että kappaleet olivat aina loogisia ja älyllisiä.

Mies seisoo kadulla ja polttaa tupakkaa.
Vexi Salmi kertoo juhlakonserttien etkoilla Toivo Kärjestä ihmisenä ja säveltäjänä.Yle

– Laulut eivät olleet sinne päin, vaan kaikki asiat olivat oikeissa paikoissa. Kappaleet toimivat niin rytmillisesti, riffillisesti kuin soinnullisestikin, pohtii sanoittaja Vexi Salmi.

– Topi kertoi usein tarinoita siitä, kun hän Syvärillä ollessaan kävi kirjeenvaihtoa Aarre Merikannon kanssa. Kun muut tekivät pahkakuppeja, niin Topi istui kannon päässä ja sävelsi. Kärki laittoi Aarrelle kysymyksiä kirjeessä ja Aarre vastasi niihin, kertoo Vexi.

Vexi Salmin mielestä Toivo Kärki oli swing-ajan lapsi. Bassolinjat olivat Kärjen tuotannon kivijalka. Se, että ne toimivat sointujen ja melodian kanssa yhteen, loivat hänen musiikilleen vahvan pohjan.

– Myöhemmin, kun hän ei enää sovittanut omia laulujaan, vaan antoi ne nuorille säveltämestareille sovitettaviksi, hän kuuleman mukaan oli sanonut: "Mitä tahansa voit muuttaa, kunhan et koske melodiaan ja bassoääniin. Niitä ei Jumalakaan tee paremmin", kertoo Salmi.

Onnellinen loppu paransi myyntiä

Vexi Salmi sanoo Toivo Kärjen olleen huonoimmillaankin parempi kuin moni parhaassa iskussaan oleva.

– Topi ajatteli laulujen aiheista niin, että mistä vaan voi tehdä laulun, mutta niissä oli oltava onnellinen loppu. Olihan se vähän sellainen vanhanajan katsantokanta, että niiden tarinoiden on päätyttävä onnellisesti. Yritimme sitä Junnu Vainion kanssa hiukan muuttaa ja ajan kanssa laulut saivat sellaisiakin loppuja, joissa ratkaisu jäi vähän ilmaan, muistelee Vexi Salmi.

Mistä vaan voi tehdä laulun, mutta niissä oli oltava onnellinen loppu.

Vexi Salmi

– Kärki mietti paljon, kuinka pystyy parhaiten palvelemaan suomalaisia levynostajia. Hän seurasi tarkasti tilastoja ja sitä, kuinka levyt liikkuivat varastoissa. Onnelliset loput purivat suomalaisiin musiikinostajiin parhaiten, ja onnellisia loppuja siis kirjoitettiin.

Toivo Kärki oli tempperamenttinen ja nopeiden päätösten ihminen, jolla välillä paperit lentelivät ympäri konttoria. Uusia lauluja piti tulla joka päivä.

– Tulimme Junnun kanssa joka aamu konttorille, ja Topi kysyi: "Onko tullut mitään, onko sytyttänyt?" Jos kerroimme, että juuri nyt ei ole mitään, niin hän otti rintataskustaan nivaskan tallettamiaan lehtileikkeitä ja löi ne eteemme. "Ottakaa nuo ja katsokaa, että alkaako sytyttää."