1. yle.fi
  2. Uutiset

Paikallinen ruoka osaksi matkailijoiden ohjelmaa

Paikallinen ruoka haluataan nostaa nykyistä tärkeämpään osaan matkailua. Ruokamatkailun merkityksen lisääminen on otettu osaksi matkailun kehittämistä Suomessa seuraavan viiden vuoden kuluessa. Ruokamatkailun kehittämisen avuksi on koottu Suomen ensimmäinen ruokamatkailustrategia

talous
Vuoden Porokokki 2015 -kisan voittoannos
Vuoden Porokokki 2015 -kisan voittoannosRovaniemen Kehitys

Ruokamatkailustrategian tavoitteena on rakentaa matkailutuotteita joissa olennaisena osana on paikallisuus ja ruoka elämyksineen.

Panostamista ruokaan perustellaan sillä, että yhä useampi matkailija hakee tietoisesti ruokaelämyksiä. Samalla halutaan saada kosketus luontoon, kulttuuriin ja paikalliseen elämäntapaan.

Maa- ja metsätalousministeriö, Matkailun edistämiskeskus ja Haaga-Helia ovat toteuttaneet hankkeen, jonka tavoitteena tehtiin Suomen ensimmäinen ruokamatkailustrategia.

Erilaisten tilastojen valossa Suomessa ruoan merkitystä matkailussa on syytä kehittää. Esimerkiksi Työ- ja elinkeinoministeriön teettämän matkailutilinpidon mukaan vain neljännes ravitsemustoiminnan palveluista on matkailijoiden kulutusta.

- Meillä on matkailussa monet muut asiat todella hyvällä tolalla. Nyt ruokamatkailua kehittämällä me voidaan parantaa, täydentää, tehdä rikkaammaksi matkailutuotetta joka voi olla kelkkasafari, vaellus tai joku muu. Yhdistämällä meidän hienot ruoka-aineet ja ruokatuotteet me saadaan entistä paremmin kansainvälisiä asiakkaita houkutteleva matkailutuote, perustelee Kristian Sievers, Haaga-Helian lehtori ja yksi ruokailustrategian tekijöistä.

Ruoka muiden houkuttimien rinnalle

Pidetään selvänä, että esimerkiksi Lappiin tullaan lumen, joulupukin, poron tai revontulien vuoksi. Miksei tulevaisuudessa myös ruoan houkuttelemana. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että meillä ei olisi hyvää ruokaa tarjolla. Kristian Sievers myöntää sen, että esimerkiksi Lapissa on monia paikkoja jo olemassa jossa voi nauttia hienosti poroa ja marjoja.

- Nyt ehkä kyse on kahdesta kokonaisuudesta. Toinen on se, että me osataan viestiä, kertoa ja tehdä paremmin ostettavaksi ne hyvät ruokamatkailutuotteet. Lisäksi se, että me lisätään yhteistyötä. Tulee matkailija yksin tai ryhmässä, niin hänelle löytyvät ne vaihtoehdot, että hän voi itse vaikuttaa mitä hän haluaa ruokailla, kertoo Kristian Sievers.

Lapin Ely-keskuksen luonnontuotealan toimialapäällikkö Anne Ristioaja korostaa sitä, että tarjotaan ruokaelämyksiä joihin on panostettu. Silloin ne myös muistetaan.

- Ruoka jättää aina ihmiseen sellaisen muistojäljen. Miettikää vaikka sitä, mitä olette saaneet mummolassa syödä tai mitä on ollut retkellä eväänä. Myös semmoiset paikat jäävät mieleen joihin liittyy hyviä ja ihania ruokamuistoja, muistuttaa Anne Ristioja.

Lue seuraavaksi