Läpäisee itkutestin ja kouraisee sielua – näillä perusteilla päätetään mitä katsot tv:stä

Suomalaiset tv-kanavat panostavat entistä enemmän pohjoismaiseen ja ylipäätään eurooppalaiseen tv-sarjatarjontaan. Hollywoodin lumo on alkanut haihtumaan.

elokuvat
Tähtihetki
Tähtihetkessä puhuttiin tv-trendeistä Ylen ja MTV:n ohjelmahankkijoiden kanssa.

Syksy käy tällä hetkellä ulkomaisten tv-sarjojen osalta kuumimmillaan. Ruudusta katsotaan esimerkiksi Downton Abbeya, Broadchurchia, Siltaa ja The Walking Deadia. Kotimaisten kanavien sarjatarjonnasta saa kiittää tv-yhtiöiden ohjelmahankkijoita, jotka valitsevat sarjoja laajasta tarjonnasta.

Tv:n ammattikatsojat viettävät tiiviisti aikaa nenä ruudussa. Työ ei ole kuitenkaan pelkkää sarjojen ahmimista, kertoo MTV:n ohjelmahankkija Karoliina Kivijärvi Ylen aamu-tv:n Tähtihetkessä.

– Eniten aikaa kuluu sopimusten lukemiseen ja hintaneuvotteluun. Olisi tietysti ideaalia, että voisi katsoa ohjelmia päivät pitkät. Oikeastaan tämä on kuitenkin juristin työtä, sanoo Kivijärvi.

Ohjelmahankkijaksi voi päästä monta eri reittiä. Kivijärvellä on koulutus käsikirjoittamisesta, Ylen ohjelmahankkijalla Mari Koivuhovilla puolestaan kaupalliselta alalta. Työssä tarvitsee monipuolisia taitoja, sanoo Koivuhovi.

– Maailmalla olen ostaja, mutta Suomessa olen myyjä. Minulla on joitakin sarjoja, joiden kanssa olen valmis taistelemaan hamaan hautaan asti, jotka yritän väkisin saada ohjelmistoon, nauraa Koivuhovi.

Monen suomalaisen suosikkia, espanjalaistaSerranon perhettäKoivuhovi kauppasi kanavalle kaksi vuotta ennen sen pääsemistä ruutuun. Myös ranskalainen mysteeritrilleriKuolleista palanneetvaati pitkää pohjustusta. Sarjan toinen tuotantokausi käynnistyy Ylellä joulukuussa.

Kuolleista palanneet
Tv-sarja Kuolleista palanneet.Yle

Hollywoodissa liikaa seksiä ja väkivaltaa suomalaiseen makuun

Koivuhovi on erikoistunut hankkimaan eurooppalaista draamaa. Ylellä pyritään tuomaan ruutuun eri kielialueiden ohjelmia, joita kaupallisella puolella ei ollut samalla tavalla mahdollisuus tarjota.

Yllättäen myös mainosrahoitteisella puolella eurooppalainen kiinnostaa nyt enemmän kuin amerikkalainen ohjelmisto. MTV:llä on laajoja sopimuksia Hollywood-studioiden kanssa, mutta studioiden ohjelmasisältö on muuttunut MTV:n profiilin kannalta väärään suuntaan viime vuosina.

– Kaapeli-tv:n menestyssarjat Californication tai The Walking Dead ovat seksikkäitä ja hyvin väkivaltaisia. Tämä trendi näkyy Hollywood-ohjelmissa, joita meille tulee sopimuksien kautta. Ne eivät ole kuitenkaan Maikkarin ideaalisisältöä, sanoo Kivijärvi.

Kivijärven mukaan seksi- ja väkivalta uppoaa vain marginaaliyleisöön. MTV:llä tärkeämpää on suuren yleisön tutkittu mielipide. Nyt massa haluaa enemmän pohjoismaista ja eurooppalaista ohjelmaa. MTV:lla yksi iso sarjauutuus onkin tänä syksynä norjalainen rikossarja Acquitted.

Ohjelmahankkijat edustavat suomalaisia maailmalla. Mistä tietää, mikä ohjelma on hyvä hankinta?

– Jos ohjelma koskettaa sieluani. Saatan alkaa aika helposti itkemään. Sillon tiedän, että tässä on jotain, pohtii Koivuhovi.

– Hyvä tarinan tunnistaminen on synnynnäinen kyky. Täytyy olla kiinnostunut tarinasta, ihmisistä ja maailmasta, sanoo Kivijärvi.