1. yle.fi
  2. Uutiset

"Viime kädessä on aina kapellimestarin vika, jos jokin menee pieleen"

Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestari Ville Matvejeff vertaa kapellimestaria lentokapteeniin: hyvä kapu on valmistautunut ongelmatilanteisiin etukäteen ja jos tulee turbulenssia, hän pystyy korjaamaan kurssia lennossa.

musiikki

Orkesterin johtaminen ei ole välineurheilua: sinfoniaorkesteria voi johtaa vaikka hammastikulla. Tahtipuikkoa kapellimestari ei välttämättä tarvitse, mutta monia muita avuja senkin edestä.

– Hyvä johtaja pystyy kommunikoimaan asiat selkeästi ja hänellä on kärsivällinen mutta samalla vaativa luonne. Näkemys musiikista ja korkean tason muusikkous ovat tietenkin peruslähtökohtia, kuvailee Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestari Ville Matvejeff.

Matvejeffin mukaan orkesteri on haastava paikka toteuttaa demokratiaa: päätöksiä ei voi tehdä huutoäänestyksellä.

– Mieluummin kuitenkin lämminhenkinen ja kollegiaalinen johtaja kuin käskyttävä diktaattori, hän linjaa.

Ideaalitilanteessa kapellimestari tekee itsensä tarpeettomaksi.

– Jos on riittävän hyvä orkesteri, kyllä ne osaa soittaa ilman kapellimestariakin. Niin kuin joku on sanonut: ilman on kivempaa mutta sen kanssa on turvallisempaa.

Hyvä kapu on herkeämättä hereillä

Jyväskylä Sinfonian kapellimestari Ville Matvejeff
Ville Matvejeffin mukaan parasta kapellimestarin työssä on hetki onnistuneen konsertin jälkeen: se hetki, kun musiikki on juuri päättynyt, mutta ollaan vielä jälkikaiuilla.Tuukka Järventausta

Ville Matvejeff vertaa orkesterin johtamista lentokapteenin työhön: kun kaikki menee hyvin, matkustaja ei usein edes huomaa kapteenin olemassaoloa. Taustalla on kuitenkin paljon näkymätöntä työtä.

– Check-listit on käyty läpi ennen lentoa. Tässä ammatissa on tärkeää, että näet partituurista heti ne spotit, joihin pitää kiinnittää huomiota. Pitää myös pystyä ennakoimaan kaikki mahdollinen, mitä voi tapahtua.

Jos on riittävän hyvä orkesteri, kyllä ne osaa soittaa ilman kapellimestariakin.

Ville Matvejeff

Keskittyminen on Matvejeffin mukaan yksi kapellimestarin työn rankimmista puolista. On oltava läsnä ja hereillä herkeämättä.

– On tavallaan melko selvää, miten lento tulee kulkemaan, mutta sitten on sää, joka vaikuttaa. Joskus voi olla ihan mahdottomat lento-olosuhteet. Jos tulee turbulenssia, pitää pystyä ottamaan ohjat käsiin ja korjaamaan kurssia lennosta.

Vaaratilanteessa herää kuudes aisti

Kapellimestari Ville Matvejeff johtaa Jyväskylä Sinfoniaa.
Ville Matvejeff kertoo, kuinka lähteltäpiti-tilanteesta selvittiin muutama vuosi sitten Malmössa, jossa hän johti Albert Reimannin modernia Lear-oopperaa.

Aina orkesteri ei ole päässyt turvallisesti perille ja pakkolaskujakin on konserteissa nähty. Legendaarisillekin kapellimestareille on joskus käynyt niin, ettäteos on jouduttu pistämään poikki. Sitä kapellimestari kuulemma kammoaa kaikkein eniten.

Kapellimestarin pitää pystyä ennakoimaan kaikki mahdollinen, mitä voi tapahtua.

Ville Matvejeff

– Se on nolointa, mitä voi tapahtua. Viime kädessä on aina kapellimestarin syy, jos jokin menee vikaan, Matvejeff kuvailee.

Joitakin läheltäpiti-tilanteita on Matvejeffillekin tullut vastaan. Pahin paikka oli muutama vuosi sitten Malmössa, jossa hän johti Aribert Reimannin vaativaa Lear-oopperaa epätavallisissa olosuhteissa.

– Olimme sitten tilanteessa, että pääsolisti on kohdassa kuusi ja orkesteri kohdassa kaksi. Kahdessa minuutissa orkesterin piti kuroa kiinni 20 sekuntia. Siinä ikään kuin heräsi jonkinlainen kuudes aisti.

Kuuntele edellä olevasta audiosta, miten Ville Matvejeff orkestereineen selvisi läheltäpiti-tilanteesta.

Lue seuraavaksi