Näkökulma: Made in Germany – laadun tae?

Pieleen menneet suurhankkeet ja Volkswagenin pakokaasupetos himmentävät saksalaisen työn mainetta maailmalla, kirjoittaa Berliinistä Pertti Rönkkö.

Ulkomaat
Pertti Rönkkö
Pertti Rönkkö

"Made in Germany" on ollut iät ja ajat myös Saksan ulkopuolella takuu luotettavasta työstä ja korkeasta laadusta. Minkä saksalainen tekee, niin sen hän tekee huolellisesti ja ajallaan. Katoavaa on kuitenkin mainen kunnia.

Hieman kärjistäen voi sanoa, että vanhoista mainesanoista pitää tuskin yksikään enää paikkaansa. Saksalainen laatu ei ole enää monien tuotteiden kohdalla yhtään sen parempaa kuin muuallakaan. Tilattu tuote tai hanke valmistuu yhä harvemmin suunnitellussa aikataulussa.

Monista Made in Germany -tuotteista enää vain osa on valmistettu kokonaan Saksassa. Saksalaista työtä on usein vain kokoaminen ulkomailla teetetyistä osista. Myös muinoin niin kuuluisasta luotettavuudesta on tullut suhteellinen käsite.

Monet Berliinissä käyvätsuomalaisetkin kysyvät Tegelin lentokentän ruuhkissa jonottaessaan, milloin lopulta valmistuu kauan tekeillä ollut uusi kansainvälinen Schönefeldin lentokenttä. Senhän piti avautua vuosia sitten.

Berliiniläiset ovat alkaneet pitää Schönefeldin lentokenttää suurena vitsinä ja ikuisuusprojektina.

Olen huomannut, että berliiniläiset itse ovat alkaneet pitää koko kenttää suurena vitsinä ja ikuisuusprojektina, josta ei näytä tulevan koskaan valmista. Moneen kertaan siirrettyjä avajaisia luvataan vuodelle 2017, mutta siitäkään ei olla aivan varmoja.

Niin tässä kuin monessa muussakin saksalaisessa suurrakennushankkeessa on mennyt maagisella tavalla pieleen kaikki se, mikä vain voi mennä. Vaikka Berliinin lentokenttätyömaalla on palanut rahaa jo lähes viisi miljardia, niin vieläkin ikävämpää kuin suuret summat on menetetty maine: mikään ei näytä onnistuvan.

Poliittisilla perusteilla valitun hallintoneuvoston totaalinen epäpätevyys yhdistettynä halvimman urakkatarjouksen tehneiden rakennusurakoitsijoiden ylioptimistisiin aikatauluihin sekä projektin teknisen johdon persous lahjuksille on tuottanut vertaansa vailla olevan sekasotkun.

Vyyhti ehkä selviäisi, jos kaikki tähän mennessä rakennettu purettaisiin, ja työt aloitettaisiin alusta. Jotkut berliiniläispoliitikot ovat esittäneet tätä ratkaisua.

Made in Germany -katastrofiensarjaan voidaan lukea myös Hampurin vuosia viivästynyt ja hinnaltaan moninkertaiseksi kasvanut Elbphilharmonia-konserttitalo sekä Berliinin keskustassa Unter den Lindenillä peruskorjattavana oleva Valtionooppera. Sen kustannukset ovat nousseet nousemistaan, ja avajaiset on siirretty hamaan tulevaisuuteen. Kulttuuriväelle tarjotaan nyt rakennustyömaalle opastettuja kävelyretkiä.

Volkswagenista on tullut merkki, johon liitetään automaattisesti kaikkien aikojen mittavin pakokaasupetos. 

Tuoreimmasta saksalaisen työn maineen romuttamisesta vastaa itsensä Hitlerin perustaman Volkswagen-autotehtaan harjoittama vilppi autojen pakokaasumittauksissa.

Koska Volkswagen-osakeyhtiön omistajat halusivat entistä enemmän voittoa pienillä panoksilla, niin teknisellä puolella päätettiin manipuloida päästötestien tuloksia sen sijaan, että niiden määrää olisi vähennetty oikeasti. Kaikki näytti hyvältä paperilla, mutta todellisuudessa autot tupruttavat yhtä paljon kuin ennenkin.

Natsien 1930-luvulla kehittämästä kansanautosta on tullut – etenkin ranskalaisten autonvalmistajien suureksi iloksi – merkki, johon liitetään automaattisesti kaikkien aikojen mittavin pakokaasupetos.

Tämä karsii Saksan Made in Germany- maineesta lopunkin loiston.