1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. elokuvat

Elokuvateatteri lyöttäytyi yhteen kauppakeskuksen kanssa – yleisömäärä kasvoi

Suomessa on totuttu keskustoissa sijaiseviin elokuvateattereihin, mutta myös muualla maailmassa tutumpi leffojen yhdistäminen ostoksiin voi toimia. Tämän on osoittanut kouvolalaisyritys, joka elää kauppakeskuksen asiakasvirroista.

elokuvat
Popcornia
Sini Ojanperä / Yle

Elokuvateatterin perustaminen kauppakeskukseen näyttää kannattavan. Kouvolassa paikallinen yritys, Kino 123, on toiminut kolme vuotta ydinkeskustan ulkopuolella sijaitsevassa kauppakeskuksessa.

Kokemukset ovat olleet yrittäjän mukaan myönteisiä. Keskustojen leffateattereihin tottuneet asiakkaat ovat alkaneet kallistua amerikkalaistyyppiseen kulttuuriin, jossa ostoskeskukseen mennään yksinkertaisesti viettämään aikaa.

– On opittu käyttämään tätä kauppakeskusta niin, että tässä voi hoitaa muitakin asioita samalla, ja että tänne voi tulla viihtymään myös ilman sen kummempaa tarkoitusta, selittää Kino 123:n toimitusjohtaja Marko Hartama.

Yrittäjän kertomaa tukevat myös tilastot. Kouvolassa elokuvissa kävi vuonna 2011 vajaat 93 000 katsojaa, viime vuonna lukema oli lähes 114 000. Leffateatteriin pääsee myös Kouvolan Kuusankoskella.

Aikuiset lasten vanavedessä lippuluukulle

Marko Hartaman mukaan elokuvateatterilla on ollut mahdollisuus menestyä keskustan ulkopuolellakin, sillä ympärillä asuu muutaman kilometrin säteellä paljon ihmisiä. Suurin osa Kino 123:n yleisöstä tuleekin muualta kuin Kouvolan keskusta-alueelta.

Ostoksiin ja muuhun asiointiin yhdistetty elokuvakatselu on eniten perheiden mieleen.

– Perheyleisö on nykyään tärkeä, sillä niin sanottuihin lastenelokuviinkaan eivät tule pelkät lapset niin, että heidät jätetään tänne, vaan perhe tulee yhdessä, yrittäjä kuvailee.

Molempi yhä parempi

Keskustoissa sijaitsevat elokuvateatterit ovat silti Suomessa tavanomaisia, ja Finnkino pitää edelleen uusille teattereille mahdollisina niin keskustapaikkoja kuin vaikkapa keskustan ulkopuolisia kauppakeskuksia.

Elokuvasäätiöstä todetaan, ettei mitään suoraa vastausta ole siihen, minkälainen sijainti takaisi elokuvateatterin menestyksen. Erilaiset yleisöt kaipaavat erilaisia ympäristöjä ja elokuvateatterissa käyntiin vaikuttavat paljolti myös paikalliset perinteet.

Marko Hartama ei aio lähteä etsimään uusia teatteripaikkoja sen kummemmin keskustoista kuin niiden ulkopuoleltakaan.

– Tässä on ihan riittävästi, hän naurahtaa.

Lue seuraavaksi