Jari Tervo: Jumala asuu Vantaalla

Uskonnon, minkä tahansa uskonnon, sotkeminen politiikkaan on aina vastenmielisintä politikointia, kirjoittaa Jari Tervo blogissaan.

Jari Tervo
Jari Tervo
Jari TervoLassi Seppälä / Yle

Edellisen eduskunnan vajaa vuosi sitten hyväksymä tasa-arvoinen avioliittolaki saapui viime viikolla uudestaan eduskuntaan. Perussuomalainen oikeusministeri Jari Lindström kertoi esittelevänsä lain liitännäislakeineen vastahakoisesti. Laki sallii samaa sukupuolta olevien avioliitot.

Tasa-arvoista avioliittolakia vuosi sitten vastustaneet ovat nyt jakautuneet kahteen leiriin. Toisten mielestä asia ratkaistiin jo viime vuonna. Nyt tappio vain niellään ja saatetaan lainuudistus päätökseen ja koko lakipaketti voimaan maaliskuussa 2017. Näihin realisteihin kuuluu myös oikeusministeri Lindström.

Ihmisoikeuksien vastaisen sotansa juoksuhautoihin ovat kuitenkin jääneet änkyrät, joitten näkyvin hahmo on perussuomalaisten kansanedustaja Mika Niikko. Vaalikonevastausten perusteella häntä pidetään eduskunnan konservatiivisimpana kansanedustajana.

Eduskunta puhuu tänä syksynä paitsi tasa-arvoisesta avioliittolaista myös tasa-arvoisen avioliittolain kumoushankkeesta. Se on kansalaisaloite, kuten oli myös tasa-arvoinen avioliittolaki. Parannuksia ihmisten elämään ja oikeuksiin pitää Suomen eduskunnassa tehdä siis aina vaikeimman kautta.

Jumala puhuu silloin, kun Mika Niikko avaa suunsa, vain siinä tapauksessa, että Jumala on pikkumainen, tuomitseva ja Vantaalla asuva keski-ikäinen kiihkoilija.

Jari Tervo

Niikon mielestä tasa-arvoinen avioliittolaki muuttaa Suomen yhteiskuntarakenteen. Edellisen kerrat suomalainen elämänmuoto romahti keskikaljan vapautuessa, sukunimilain tullessa voimaan ja Euroopan unioniin liityttäessä.

Suomalainen elämänmuoto on siis vahvaa tekoa. Se näyttää kestävän vaikka kuinka monta täydellistä romahdusta.

Tosiasiassa tasa-arvoinen avioliittolaki vahvistaa suomalaista yhteiskuntaa lujittamalla avioliittoinstituutiota. Sitä ei olekaan kohta sataan vuoteen vahvistettu millään tavalla.

Niikkoa tukevat hänen puoluetoverinsa Laura Huhtasaari ja Pentti Oinonen. Huhtasaaren merkittävin saavutus on evoluutioteorian kyseenalaistaminen. Se nyt vaan on niin, kuului Huhtasaaren tieteellinen argumentti.

Kansanedustaja Oinonen paalutti hyvän maun rajat uudestaan eduskuntakeskustelussa tasa-arvoisesta avioliittolaista: ”Missä menevät vapaamielisyyden rajat? Kysyn, onko pelättävissä, että maailmalla aletaan esittämään vaatimuksia siitä, että ihmisen on saatava avioitua esimerkiksi rakastamansa hauvelin kanssa.”

Niikko pauhasi moneen suuntaan eduskunnan puhujapöntöstä, unohtamatta potkaista puoluetovereitakaan. Hän tulkitsi uudelleen kansanvallan marssijärjestyksen opastaessaan pääministeri Juha Sipilää (kesk.) ja ulkoministeri Timo Soinia (ps.): ”Olette molemmat tunnustavia kristittyjä ja tiedostatte aivan varmasti, että Jumala on korottanut teidät tehtävään juuri tätä aikaa varten. Missä on teidän jumalanpelkonne?”

Ennen Niikon paljastusta monet kuvittelivat Suomen kansan korottaneen Sipilän ja Soinin heidän tehtäviinsä viime vaaleissa. Jos vierastaa juhlallista ja usein väärinkäytettyä ilmausta ”Suomen kansa”, voi sen sijaan käyttää ”äänestäjiä”.

Suomalainen elämänmuoto on vahvaa tekoa. Se näyttää kestävän vaikka kuinka monta täydellistä romahdusta.

Jari Tervo

Entä millainen Jumala on korottanut Sipilän ja Soinin heidän tehtäviinsä? Niikon Jumala ei vaikuta samanlaiselta Kaikkivaltiaalta kuin evankelisluterilaisen kirkon päämiehellä, arkkipiispa Kari Mäkisellä. Arkkipiispa suhtautuu myönteisesti tasa-arvoiseen avioliittolakiin, tuskinpa kuitenkaan oman Jumalansa tahdon vastaisesti. Niikon mielestä arkkipiispa on vain palkkapaimen.

Uskonnon, minkä tahansa uskonnon, sotkeminen politiikkaan on aina vastenmielisintä politikointia. Silloin ihmisen ja Jumalan oletetut keskinäiset asiat otetaan tuomaroimaan ihmisten välisiä oikeasti olemassaolevia asioita. Silloin poliittinen ihminen, esimerkiksi perussuomalaisten Mika Niikko, nousee puhujapönttöön, kertoo omia ahtaita mielipiteitään, mutta ilmoittaa niitten olevan Jumalan sanaa. Joten tästä ei saa olla eri mieltä.

Rohkenen kuitenkin epäillä, että Jumala olisi valinnut nimenomaan Mika Niikon pasuunakseen.

Jumala puhuu silloin, kun Mika Niikko avaa suunsa, vain siinä tapauksessa, että Jumala on pikkumainen, tuomitseva ja Vantaalla asuva keski-ikäinen kiihkoilija. En pidä sitä todennäköisenä.

Jari Tervo
Kirjoittaja on helsinkiläinen kirjailija